HANYA AKU...

HANYA AKU...

Tuesday 26 February 2013

Si Bulu Penghibur Hati...

Apa yg berbulu yg bakal aku cete nie ek...???
Sem lepas aku sibuk dengan berkebun, sem nie aku akan menternak binatang pulak...Menternak secara berkumpulan...Aku pun tak pilih lagi ahli kumpulan dan nak menternak apa...Hehehehe...

Apa yg aku nak cerita ialah pasal binatang peliharaan keluarga aku...Pernah jgk aku cerita sebelum2 nie...

Dalam entry 




Sehingga Feb 2013, kucing aku hanya tinggal 2 ekor...Seekor nama Mimi Junior dan seekor lagi Putih...Kucing yg lain telah diberi kat org yg sudi membela mereka...Kedua-dua kucing aku nie jantan...2 ekor ni la jadi peneman mak aku...Teman berbual mak aku bila semua org tak de kat umah...


Yg nie Mimi Junior


Yg nie Putih


Mimi Junior dan Putih adalah adik beradik...Mak mereka Mimi Saparina yg pernah aku cerita dulu...Mak mereka famili kami dah serahkan kat org lain beserta adik-beradik mereka yg lain...Harap sgt keluarga baru mereka jaga seperti kami menjaga mereka...

Aku ada 1 cete nak kongsi dgn korang...Pasal Mimi Saparina...Mimi ada 1 keistimewaan...Aku tak pasti sama ada pkr nie betul atau secara kebetulan...Bkn aku sorang jer yg perasan, mak aku pun perasan...Mimi ni bila dia tenung cicak kat syiling, dia akan tenung dgn mata yg tajam...Pastu mulut dia akan terkumat-kamit seolah2 dia sedang baca sesuatu...Lepastu tak berapa lama, cicak yg dia tenung tu pasti akan jatuh tersembam ke lantai...Kadang-kadang akan jatuh sampai 2 ekor sekaligus...Bkn kat syiling jer, klu cicak kat tingkap pun, bila Mimi tenung pasti cicak tu akan jatuh...Pas tu dia kejar la tuk bunuh cicak tu...Mimi tak makan cicak, dia cuma matikan aje....Mak aku kata, Mimi jampi cicak...Hehehehe...Ni bkn cete bohong, nie kenyataan...Mungkin secara kebetulan....

Berbalik pada cerita Mimi Junior dan Putih...Si bulu 2 ekor nie sangat manja dgn mak aku....Tp paling manja ialah Mimi Junior...Bila mak aku duduk jer atas kerusi, Mimi junior akn naik dan duduk atas riba mak aku minta diusap bulunya...Kadang2 sampai tertido...Bila org lain bangun ke dapur, si bulu berdua nie wat tak tahu jer...Tp bila mak aku bangun, mereka pun bangun sekali...Minta makan...Mereka akan jalan dulu sebelum mak aku...Mak aku selalu bising sbb kerap kali mkn dlm sehari...Bayangkan setiap kali mak aku bangun tuk ambil air sembahyang, mereka akan bangun juga...Kadang2 bkn nak makan sangat pun, nak makan sedikit jer pun...Saje nak mengada2...Mereka bangun seawal 4 pagi...Sbb mak aku akan bangun pagi sebegitu tuk solat, jd mereka pun bangun sama...Mereka akan tido atas kerusi dapur, atas kerusi dalam bilik mak aku, atas kusyen umah, atas tilam mak aku atau tido sekali dgn aku bila aku ada balik...Kdang2 mak aku kata, mak aku yg kena tido tepi bila dia dah tido tengah tilam...Hehehehe....

Anak buah aku Fairuz dan Firdaus pun sukakan mereka...Suka ambil mereka dan letak dalam baju...Dia kata kucing nak rasa suamnya badan dia dan badan dia pun nak rasa suamnya badan kucing tu...Yg pastinya kucing tu tak mencakar...Klu org lain yg wat, siap la...Perut kena cakar...Hanya mereka berdua aje yg selalu wat kucing tu mcm tu..Kucing pun tahu...Selain tu, Fairuz dan Firdaus akk tlg bersihkan hidung dan telinga kalau tak bersih dan carikan kutu kalau ada...Jarang ada kutu sbb kucing aku tak campur dengan kucing org lain dan selalu mandi...Jarang main luar umah...Kalau main pun tak jauh...


Jom tengok aksi-aksi comel si bulu nie...


Ni aksi membersihkan diri atau tengah menggaru kalau ada bahagian yg gatal...


Aksi tido kepala nak beralas...


Mimi Junior memalingkan muka sbb aku kacau dia tido...


Aksi malas menongkat dagu...


Aksi santai tengok tv...Ntah paham ntah tidak apa yg dia tengok...


Mula2 elok si bulu nie berehat berdua...Lepastu terus...


Merenung masa depan berdua kat depan pintu...Hehehehe...Sbnarnya, masa nie cuaca nk hujan...Angin ngah bertiup kencang, jd mereka berdua menikmati angin kat pintu...


Putih...


Mimi Junior...


Putih dan Mimi Junior...


Selain membela kucing, famili aku ada juga bela kura-kura 5 ekor, ikan air tawar, ayam dlm 5 ekor dan itik 2 ekor...


Spesis macam nie, ada 3 ekor dalam kolam tepi rumah aku dan 2 ekor spesis bercengkerang hitam...Makan sayur kangkung, dedak kura-kura dan kadang2 bagi pisang masak tuk seimbangkan pengambilan dietnya...


Jangan bela sahaja, kena la jugak manjakan...Kena berus cengkerang dia dari kotoran lumut...Tukar air...Dan sekali sekala keluarkan dari kolam tuk dia keringkan cengkerang dia sekejap tetapi perlu pengawasan yg rapi sbb dia cepat bergerak...Silap2 nnt dah sampai ke sungai...Hehehehe....

Aku nak petik dari seorang peminat tegar haiwan...Katanya...

sesiapa yg rasa hidup tu kosong, jiwa kacau, x puas hati dgn sume perkara, bad tempered, resah & segala rasa yg negatip (makna nya kureng positip..)..haaa...cer bela dak bulus nii(kucing)...wa gerenti "thumbs upp!" taw....huhu

Aku setuju sangat dengan kenyataan nie...Mak aku selalu bercakap dengan kucing, dan selalunya kucing tu seolah2 faham cakap mak aku.  Kalau dah buat peragai, mmg kena lepuk la jgk...Hehehe....Walaupun aku bkn peminat kucing yg fanatik, tp sekurang2nya aku tahu utk sayangkan kucing...Dah banyak kali aku ke klinik haiwan tuk bawak kucing aku bila dia tak sihat...Kasihanilah binatang dan berkongsilah rezeki dengannya, nescaya rezeki kita tak pernah putus sbb haiwan juga mendoakan tuannya...

Dan kalau korang ada kelapangan masa, bolehlah lawat FB insan tulus yg menyayangi binatang ini...Nilailah mereka dgn mata hati...Bolehlah membantu jika sudi...Ingat, haiwan adalah mahluk Allah untuk dikasihi bkn dizalimi...

No comments:

Post a Comment