HANYA AKU...

HANYA AKU...

Thursday 14 February 2013

Ikan Oh Ikan...

Lusa mengikut perancangan aku, aku nak balik ke TM da...Aku mmg suka balik sehari awal dr hr terakhir cuti sbb nak mengemas dan wat persiapan tuk minggu kuliah pertama.  Biasalah awal2 sem mmg rajin...stok baju seminggu siap gosok semuanya, buku nota dan beg kuliah dah siap kemas, kasut dan stokin pun dah siap susun tepi pintu....hehehehe...semangat kan...Dalam jadual, hari isnin 18/2 aku hanya ada 1 jer kuliah iaitu lukisan kejuruteraan teknik selama 3 jam.  Ermm...x mgkin lecture aku nak wat kuliah sampai 3 jam kan...hehehe...

Bermulalah kuliah maka habislah kenimatan "makan free" dan "makanan sedap"...Mulalah melupakan ikan sbb aku payah nak terima gaya masakan ikan kat TM...Tak kena dgn selera...Walaupun dah 2 thn aku duk sana, sgt susah tuk aku memilih lauk berasaskan ikan. Aku ada 1 kawan yg suka sgt mkn ikan,Sut...Sut byk kali yakinkan aku yg jenis2 masakan ikan tertentu adalah sedap rasanya. Tp dr sudut pandangan mata aku ttp x berani nak mencuba.  Jika aku betul2 nak makan ikan, aku akan gi 2 tmpt sahaja...Tu pun menunya mesti ikan bakar atau ikan sumbat..Tu je yg aku ada selera...Dlu ada gak bff aku masakkan lauk ikan.  Tu pun masa kami tinggal bersama.  Pastu dah xde da...Kat umah sewa skrg pun mmg jarang masak ikan.  Tp kadang2 bila turn aku masak, memang aku belikan ikan la...Masak ikan...hehehe...Kat umah sewa mmg xde jadual memasak, sesiapa yg free kuliahnya, dia akan masuk dapur...Tak pun kadang2 mcm dah terbiasa gilirannya walaupun tanpa perbincangan...Mak aku dah pesan, x kisah la sape pun yg masak dan apa jua yg dimasak..."jangan byk gone"...hehehe...

Tgk pada jadual, mmg payah nak balik kg hujung minggu...Jadi, lambatlah dapat makan lauk ikan yg sedap...Jom ikut aku apa istimewannya ikan dgn bantuan pak cik google...


Apabila kita mengkaji sifat-sifat pemakanan ikan, kita akan berjumpa dengan beberapa fakta yang sangat menonjol. Ikan, yang diberikan kepada kita sebagai rahmat oleh Tuhan kita, satu makanan yang sempurna, terutamanya dari segi protein, vitamin D dan unsur-unsur surih (unsur-unsur tertentu yang terdapat dalam kuantiti yang minimum di dalam badan tetapi yang masih amat penting untuk ia). Oleh kerana mineral yang mengandungi seperti sulfur, fosforus, dan vanadium dalam ikan menggalakkan pertumbuhan dan membolehkan tisu untuk pulih.

Daging ikan juga membantu dalam pembentukan gigi dan gusi yang sihat, manfaat kulit itu dan menyumbang kepada usaha memerangi jangkitan bakteria. Ia juga memainkan peranan yang penting dalam pencegahan serangan jantung kerana ia mampu mengawal tahap kolesterol dalam darah. Ia juga membantu badan untuk memecahkan dan menggunakan kanji dan lemak, menjadikan tubuh lebih kuat dan lebih bertenaga. Sebaliknya, ia juga mempengaruhi fungsi aktiviti-aktiviti mental. Sekiranya bahawa vitamin D dan mineral lain yang terkandung dalam ikan yang tidak dimakan dalam kuantiti yang mencukupi, masalah-masalah seperti riket (kelemahan tulang), penyakit gusi, goiter dan hyperthyroid semua muncul.

Di samping itu, sains moden telah juga menemui bahawa asid lemak omega-3 dalam ikan juga menduduki tempat yang penting dalam kesihatan manusia. Lemak ini telah digambarkan sebagai asid lemak perlu.

Banyak khasiat ikan..makan byk pun xpe...Tak kan gemuk kalau mkn ikan byk...Hahaha...


Klu ada menu nie kat TM, mesti sedap...


Ikan nie wat goreng pun sodapppppppp...

Tak kisahlah ikan masak apa pun asalkan bukan ikan nie...

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


HAHAHAHAHAHAHAHAHHH.................



Actually, aku ada 1 lg menu nk makan sblm aku balik TM...Teringin sejak sblm cuti lg..Nk mtk bff aku masakkan, tp x terluah dgn kata2 pas byk sgt kekangan yg ada...Ermm, pasti akn dpt dinikmati...Hehehehe...

No comments:

Post a Comment