HANYA AKU...

HANYA AKU...

Saturday 16 February 2013

Enjin...

Bangun pagi jer hr nie..teringatkan sesuatu...Merindui kelas amali enjin..Kelas amali yg rata2 semangat untuk wat kerja2 amalinya...Merombak dan merawat enjin...Merombak smua teruja, merawat yg mgkin masalah cikit sbb bila merombak duk redah aje semuanya...Hehehehe...Merombak dalam bahasa yg mudah paham ialah membaraikan komponen-komponen enjin manakala merawat ialah memasang semula komponen yg dah dibaraikan tadi...Hehehehe...Tp kalau buat kat enjin sebenar, belum tentu betul apa yg bakal dirombak dan dirawat tu...Silap2 lg teruk kerosakkan kereta...Hahahahaha.......

Aku nk cerita pasal kelas amali enjin aku yg terakhir...Topiknya sistem pelinciran...Nak tahu tak apa tu sistem pelinciran?

Menurut slide lecture aku, "Sistem pelinciran ialah sistem yang melancarkan pergerakan bahagian yang bergerak di dalam enjin. Sistem ini bertujuan untuk mengurangkan geseran dan kehausan pada setiap komponen yang bergerak di dalam enjin serta menghindarkan kepanasan yang mungkin terjadi akibat daripada pergeseran".

Jadi, tugasannya ialah membuka tangki takungan minyak pelincir, mencuci dan memasangnya kembali...Kumpulan aku ada 4 org semuanya...Tp yg dtg termasuk aku 2 org jer...Amali kena wat report...Kena ambil gambar..Jd aku amik gmbr yg 1 lg akan merombak secara solo...Kali nie tugasan merombak agak susah sbb tempat nak merombak tu payah tuk skrunya dibuka...


Tangki yg berwarna hitam tu yg perlu ditukar dan di cuci...Ada lebih kurang 18 skru yang perlu di buka...Ermmmm

Maka, bermulalah partner aku merombak enjin tu secara solo...Kesian dia...Bila aku tgk dia semakin susah sampai skru tempat lain, pemutar skru tempat lain maka aku tolonglah dia kalau tak sampai esok pun tak terbukak skru tu...Hahahaha...

Wat keje berdua, tp gelak sini gelak sana...Sorang pegang sorang putar...Gigihlah kami nk wat...Dgn slamber dia cuit pipi aku dgn tgn dia yg berminyak tu...Dan aku mencari peluang jer tuk membalas...Wakakakahhhhh...

Pertengahan masa kelas amali, maka muncul lah seorang lg ahli kumpulan aku...Tertidur katanya..Maka dialah yg meneruskan kerja2 kami yg sgt mencabar itu...


Genggaman yg kuat tgn partner aku tuk membuka tangki nie....Gigihnya dia...Hehehehe...


Inilah hasil minyak yg telah dikeluarkan dan penutup tangki yang berjaya dibuka...


Dan bahagian inilah yg perlu dicuci tapi kumpulan aku tak cuci pun sbb kami dah ketinggalan dgn kumpulan2 lain..Jadi, kami skip jer..Hahahaha...Cuma kami rawat gasketnya sahaja...


Ni bahagian atas takungan tangki...


Tgn aku dan partner yg gigih siapkan tugasan..Inai kat jari partner pun tak hilang lagi...Pengantin baru la katakan...Lebur tgn dgn myk pelincir jgk yer...Hehehehe...


Dan amali terakhir nie lah kumpulan aku yang terakhir sekali siap...tak pernah jadi yg terakhir sblm2 nie...Kumpulan lain dah lama angkat beg nak balik...Tp x blh balik pun sbb hujan lebat...Hahahaha....Main2 kn wat keje, kan dah last sekali siap...Hahahaha...Papepun hilang sikit stress manjahit baju projek...Pas habis amali nie, aku ke bengkel jahit semula...Sebelum ke kelas enjin nie, aku kat bengkel jahit jgk...Sibuk2....


Rahsia kerajaan...
Kumpulan aku pernah meretakkan 1 komponen enjin...Hahahaha...Kitaorg buat diam jer...Lecture pun tak tahu...Bila group seterusnya guna, pasti yg retak tu akan patah...Hahaha...Mggu depan kami dtg, tgk part yg retak tu...Hahahahaha....Sudah patah..."Bukan kami buat"......

Sem baru dah x de dah kelas amali enjin...Berhadapan dengan amali elektrik pulak...In Shaa Allah...

No comments:

Post a Comment