HANYA AKU...

HANYA AKU...

Sunday 8 July 2012

Perancangan... ( ' ; ' )



Tengok ayat nie dah mcm ayat pasrah lak ek...hehehe...ni bkn ayat pasrah tp ni lah kenyataannya...Cinta dan sayang kami cinta jarak jauh...pemisah lautan...tetapi kami tetap ada matlamat...matlamat untuk 2 hati menjadi 1... InsyaAllah...

Ni ayat semangat tuk mencapai matlamat itu...Chaiyok2...Hati kena cekal dan ditambah dengan usaha...

Mengikut yg aku dan si dia rancang ialah kami nk bernikah 30 bulan dr skrg(bermula bln julai 2012) nie...bermakna pada ketika itu aku dah habis belajar...paling awal pun semester 8, semester akhir...

Jadi aku pun cari la kalender Islam tuk cari tarikh2 yg kena dengan kami berdua...Tarikhnya ialah 5 Sya'ban iaitu tarikh lahir islamku atau 6 Rabiul'awal iaitu tarikh lahir islam si dia dan pilihan keduanya pula ialah 5 April tarikh lahir aku manakala 30 Oktober tarikh lahir si dia...

Setelah di search di google, maka tarikh2 yg dikehendaki adalah kurang sesuai mengikut kesesuaian berlangsungnya majlis...

Contohnya:
5 Sya'aban 1435H bersamaan 4 Jun 2014 adalah hari RABU
6 Rabiul'awal 1435H bersamaan 8 Jan 2014 adalah hari RABU

Sesuai ker kalau hari RABU nk nikah...hehehe

Antara tarikh yg sesuai cikit ialah 6 Rabiul'Awal 1436H bersamaan 17 Dec 2015

Hah yg tarikh nie, aku betul2 dah habis belajar dan dia sedang cuti hujung tahun...

Masalah besar kami nie adalah waktu cuti aku tak sama dengan waktu cuti dia...Aku blh beralah utk waktu cuti dia ttp sukar bagi dia utk beralah waktu cuti aku.  Almaklum ler tiket kapal terbang mahal. Jd, masa yg paling sesuai jika mahu semasa belajr ialah waktu raya sbbnya, si dia sedang cuti raya dan aku juga sedang cuti raya.  Aku ada jmp 1 tarikh yg jatuhnya ketika raya.

1 Ogos 2014 bersamaan 4 Syawal 1435 H jatuh pada hari Jumaat...
Aku minat dgn tarikh ini kerana ia jatuh pada hari jumaat.  Aku teringin nk nikah pada tarikh ini. 1 Ogos pula adalah hari friendship sedunia.  Ketika ini adalah bulan2 penghujung aku sedang berpraktikum.  Apabila kena hari raya, aku dan dia sedang bercuti...

Tetapi masalahnya mungkin aku takde byk masa dgn dia selepas kahwin sebab dia perlu balik ke sabah bertugas tetapi aku blh follow sebab aku ketika tu hanya nk siapkan report praktikum dan sedang bercuti sem...hehehe...

ERMMM...mn lg baik, kawen pas dah habis belajar...ketika tu umo kami dah 28 dan beberapa hr pas tu umo kami dah 29 atau kahwin masa belajar ketika tu umo kami 27 tahun dan 4 bln pas tu umo kami dah 28 thn...
Klu tanya pada aku, aku nk yg masa belajar.  Nk rase ada 2 title dalam satu masa, pelajar dan isteri...
Ntah la, ni hanya perancangan jer..Si dia pun x tahu lg...Nk honeymoon gak pas kawen..hehehe
Kawen umo 27 atau 28???...

Penyelesaiannya...

Dalam kehidupan nie perlu ada tolak ansurnya...Tarikh adalah satu perkara subjektif.  Apa yg penting, tarikh dipilih elok dalam bulan Islam dan tidak tidak semestinya mempunyai sentimental value pada kita.

Pro dan kontra pada pilihan sedia ada yer...

1 Ogos 2014 tu secara dasarnya mmg tarikh yg cantik ttp perancangan persediaan adalah rumit.  Knp??? Sbbnya perancangan dilakukan semasa puasa.  Ketika itu aku mungkin dalam praktikal dan si dia sedang bekerja.  Bagaiman persiapan bg pihak kami hendak dilakukan lebih2 lagi berkaitan dgn borang2 yg perlu diisi oleh kami.  Si dia tidak boleh mengambil cuti sesuka hati dan manakala aku perlu terikat dgn syarat2 praktikum yg tidak boleh bercuti langsung.  Bagaimana kami perlu selesaikan perkara2 penting itu.  Amat sukar bukan...Selain itu, cuti hari raya utk si dia selalulunya hanya seminggu sahaja.  Selepas seminggu, kami perlu menjalani kehidupan seperti biasa.  Bila agaknya tanggungjawab suami isteri bermula secara normalnya?..Entahlah...

Tetapi sekiranya ia dilakukan pada tahun yg sama iaitu cuti tahun persekolahan pada bulan 12 2014...Tentu2lah sidia sedang bercuti panjang dan aku ketika itu dalam semester 8.  Ini jauh lebih mudah kn.  Si dia punya banyak masa utk uruskan perkara2 penting kami dan aku perlu "mencuri masa" utk menyelesailkan urusan2 kami dan persiapan bagi pihak sebelah aku.  Inilah yg aku katakan tidak perlu ada sentimental value ttp asalkan ia baik dalam bulan Islam.   Walaupun aku tanpa cuti ketika itu, sekurang2nya sidia punyai banyak masa tuk menemani aku ketika itu tanpa bekejar tanggungjawab kerjayanya.  Boleh lawat aku hujung minggu di UPSI sementara aku menamatkan beberapa bulan lagi pengajian.

Boleh wat majlis selepas 2 atau 3 minggu si dia dah cuti.  Sempatlah si dia selesaikan borang2 kami tanpa berkejar2.... 12.12.2014 satu tarikh yg cantik jgk kn...Hr Jumaat...bersamaan 19 Safar...Cantik jugak tarikh nie...Nikah 12.12.2014 dan sanding 13.12.2014....Cantikkkk....Hehehehe

Kesimpulannya, aku hanya merancang tarikh2 ini tanpa berbincang dgn sesiapa pun dan sebagai manusia kita hanya mampu merancang dan perancangan Allah utk kita lg sepurna....

Wallahhualam...

No comments:

Post a Comment