HANYA AKU...

HANYA AKU...

Wednesday 30 January 2013

"Makan nak sedap aje..."


“Makan nk sedap aje”..Ni adalah ayat mak aku selalu ckp pada aku..Celik mata jer dah igt nak makan apa tuk 1 hari…Aku suka sgt mkn…Makanan paling sedap yg aku suka makan ialah apa2 masakan dari air tangan mak aku…Memang terbaik dan sedap…Tak sama dengan org lain masak…

Antara masakan mak aku yg terpahat erat dalam hati anak2nya yg masakan tu adalah sedap :
Asam pedas ikan pari, asam pedas ikan parang, asam pedas ikan duri, sambal udang, perut masak asam, ikan pari dan anak tuka bakar, sup tulang, sup ikan denak, sambal sotong, ikan parang masak pindang dan macam2 yg lain lagi…pehhh,sedapnya…sampai menjilat jari…Ni lah nikmat dunia yg xde tandingannya…

Sepanjang aku cuti nie, dalam seminggu 2 3 kali mak aku masak asam pedas ikan pari…Setiap kali mak aku nak gi berbelanja dapur, mak aku akan tanya..nk ,mkn apa?..jawapan aku selalunya ikan pari, ikan cencaru, udang, sotong….dan mak aku akan cakap, “makan nak sdap aje”…hehehe…

Hampir setiap hari aku dan mak akan minum cendol buah kabung kurang manis…sampai dah batuk2 mak aku…Tetap beli jgk tp cendol mak aku tanpa ais…Hehehe…Dah jadi ketagih pulak sekarang, setiap petang akan minum cendol buah kabung…bila 2 beranak duduk berdua, cendol + pisang goreng pak cik nan atau sekarang mak aku lbh suka cendol buah kabung + mee rojak sbgai hidangan setiap ptg. Like mother like son… “Makan nak sedap aje”…Hehehehe...

Klu mak nak tahu, kalau anak mak nie balik TM, hilang nikmat menikmati makanan sedap setiap hari. Hari2 makan ayam…Sampai bosan tgk ayam…Byk masakan x ngam dgn selera. Kdg2 ada jmp jgk makanan yg sedap tp x pat nak lawan sedapnya masakan dr air tangan mak…sbb tu saya tak kisah cuti sem lama2…Lagi lama lg saya suka..Walaupun hari2 makan ikan, tp jenis masakannya sentiasa berubah-ubah…Saya sayang mak sangat2…




Saya tahu doa mak tak pernah putus utk setiap anak-anak dan suami...

No comments:

Post a Comment