HANYA AKU...

HANYA AKU...

Wednesday 16 January 2013

Rebat RM 200 Untuk Telefon Pintar. . .

Rata2 belia kat Malaysia nie dah tahu syarat2 tuk dapatkan rebat RM 200 nie termasuklah aku...Hehehe...
Dan selaku belia kat Malaysia nie, aku pun mohon la juga rebat tu...Dan sekarang aku kenalah usha2 telefon mn yg aku nk beli dan tebus dgn rebat tu...

Actually, aku dah ada 2 handphone sekarang...1 utk kegunaan urusan family dan urusan2 rasmi kerajaan(ewah,mcm org penting lak aku...hehehehe...) dan 1 lg utk urusan kawan2 dan pensyarah...

Apa lg aku nak kan, dah ada 2 hp pun...Errmmm, aku nk tukar telefon urusan dgn kawan2 tu kpd hp yg lbh canggih cikit...Hp lm tu sbenarnya xde cacat celanya...Dah lama aku guna...Jatuh, terhempas, tercampak, ianya masih boleh guna sampai hr nie...Tahan lasak ooooo...hehehe..

Ni lah telefonnya....


Banyak jasa telefon nie..Blh taip msj tanpa tgk screen. Sambil drive kereta dan moto pun blh guna hp nie dgn mudah...

Oleh kerana aku nie lebih menggunakan hp dgn urusan2 dgn kawan2...Jadi hp baru yg aku nak tukar kena ada ciri2 mudah tuk aku taip msj sambil2 berkuliah, atas moto, drive kete dan lain2...Jadi ciri yg paling utama ialah mempunyai button tuk menaip mesej dr touch screen yg rata2 trend telefon pintar sekarang...Payah nk taip msj kalau aku atas moto lbh2 lagi dgn jari-jemari aku yg montel nie klu jenisnya ialah touch screen...Banyak la kesalahan ejaan yg akan berlaku...Ermmm....

Sebelum nk tukar, kene tengok gak telefon apa yg nk dibeli mengikut kemampuan...Tu paling penting...Poket pun x berapa nk ada nie... :-)

Jom ikut aku cari hp pilihan aku...


Senarai hp kat atas nie adalah hp yg mula2 kerajaan tawarkan pada peringkat awal...Lepas duk kaji semua jenis2 hp kat atas tu, maka tertarik la aku kat hp no 17 tu...Samsung galaxy chat...


Amacam? Smart tak...Multi touch lg...Tekan2 botton blh dan touch screen pun boleh...Harga pun selepas tolak rebat, xde la banyak sangat nk kena tambah...

TETAPI...

Selepas kerajaan umumkan tiada had jenis utk memiliki telefon pintar, maka selera pun berubah sebab pilihan dah tak terhad...Jadi, pilihan pun berubah ke....Jeng...Jeng...Jeng...


Tu dia........Sekali pilihan dihati blackberry curve 8520...
Tp, seperti aku dan semua org tahu, hp BB nie harga memang tak goyang kat pasaran...Mahal jer semuanya...Yg aku pilih nie kira agak kendur cikit harganya...Try pun pernah try...Abang dan kawan baik aku pun guna hp BB jenis nie...Ok la jgk...

Dan sekarang, aku berada di persimpangan jalan memilih hp yg mn menjadi pilihan menggantikan hp yg sedia ada tu...Jd, aku pun mintalah bantuan pak cik google tuk carikan company yg memberi perkhidmatan utk menebus rebat RM 200 nie sbb tak semua kedai yg menawarkan perkhidmatan menebus rebat dan mestilah aku nak lokasinya di Melaka sbb aku ngah cuti sem skrg...

Jd, pak cik google pun jumpalah apa yg aku cari...



Jadi aku google la setiap company tersebut...Maka :-( dihati ini...Meh aku bgth jenis2 hp yg setiap company nie tawarkan tuk penebusan rebat...

Yg pertama...

 Hp yg ditawarkan ialah...

Celcom hanya menawarkan Samsung Galaxy Y sahaja...Ermmm...X minat sbb hp utama aku pun samsung galaxy jugak...Lgpn ianya kecik, jari-jemari aku ni gebu dan hp nie touch screen...Jd, pilihan hati mengatakan  : TAK NAK!


Yg kedua...

 Hp yg ditawarkan ialah...

Yg ni pilihan hp utk prepaid plan devices



Yg ni pilihan hp utk postpaid plan devices

Keputusannya, tiada yg memenuhi citarasa yg dikehendaki...Jd, pilihan hati mengatakan  : TAK NAK!


Yg ketiga...


 Hp yg ditawarkan ialah...



Yg digi tawarkan nie pulak selain x mengikut citarasa, harga...mak ai...sgt2 x berpatutan utk aku yg digelar mahasiswa nie...Jd, pilihan hati mengatakan  : TAK NAK!


Yg keempat...


Hp yg ditawarkan ialah...


Banyak pilihan tetapi pilihan hati mengatakan  : TAK NAK! 



Yg kelima...


Hp yg ditawarkan ialah...


Sekali lagi pilihan hati mengatakan  : TAK NAK! 
Adoi...nk hp pilihan aku la...


Yg keenam...



Hp yg ditawarkan ialah...


Yg nie unik sikit...Klu nk taip sms blh secara melintang, blh menaip secara menegak...tetapikan design dia mcm biasa sgt walaupun nmpk canggih... Pilihan hati mengatakan  : TAK NAK!

DAN yg terakhir...
Ketujuh...

Hp yg ditawarkan ialah...


Alahai...Yg clixster ni pun wat hati aku hampa...Dan pilihan hati mengatakan  : TAK NAK!

Dah semua aku kata TAK NAK!!! Apa yg aku nk?
Yg aku nak xde...Kecewa betul...

Penat aku pujuk mak aku utk sponser cikit tuk dapatkan hp pilihan.  Walaupun pada awalnya mak aku bising sbb dia kata membazir, jadi lepas dah kena bebel, mak aku pun setuju nak sponser...Alhamdulillah...Bila mak setuju, hp pilihan pulak xde...Apa pun x boleh...

Langkah seterusnya...
Nanti bila2 senang, aku nk gi usha2 kedai2 telefon dlm Melaka sementara tempoh penebusan aku masih ada...Sbb maklumat kat atas nie yg pak cik google tolong...Mn la tahu yg kita cari sendiri nnt lain pulak dapatannya...InsyaAllah...


:::Tarikh setiap entry aku yg aku upload nie, lewat sehari dari tarikh sebenar...Mcm mn nk wat ek???Ermmm....:::

No comments:

Post a Comment