HANYA AKU...

HANYA AKU...

Saturday 12 January 2013

Aku, Mereka Dan Politeknik...


Setiap pertemuan pasti akan hadirnya perpisahan…Kisah ini berlaku 4 tahun lepas…Hari2 terakhir mengabiskan pengajian di politeknik…Keakraban 3 tahun akan dilepaskan kerana telah tiba masanya. Bayangkan 3 tahun susah senang sama2,makan sama2, jalan sama2 dan akhirnya seorang demi seorang meninggalkan Merlimau. Memang sedih, tp itu lumrahnya…Sekelas, tp dah mcm adik-beradik, ada kakak, ada adik…Huh…Sedih…Seorang demi seorang pergi, disitulah ada linangan air mata mengiring…Dan akulah org terakhir meninggalkan politeknik…Ya Allah, aku hilang satu persatu kawan2 suka duka bersama ketika itu dan entah bila dapat bersama lagi.  Susah utk jumpa org2 seperti mereka. Pernah 1 ketika, kami ramai2 gi hantar kawan kami,Intan balik perak. Kami semua hantar ke stesyen bas Melaka.  Semua beratur dalam satu barisan hinggalah ke tangga bas.  Seorang demi seorang salam dan berpelukan, air mata jadi saksi ketika itu. Kepala lutut Intan terjelepuk sbb kawan2 begitu menghargainya. Yg perempuan, dah menangis…Yg lelaki dah bergenang air mata. Itulah tanda keakraban kami.  Kami menerima sepucuk surat dari Mat yang disavekan didalam laptop salah seorang antara kami dan document itu boleh dibaca selepas Mat tinggalkan politeknik selepas dia berikan passwordnya.  Document yg dinamakan Assalammualaikum. Siapa Mat? Mat salah seorang pelajar lekaki dalam kelas kami dan kami anggap dia mcm abang kami. Selalu lindungi kami semua. Tempat rujukan kawan2 yang lain…Surat dari Mat, masih aku simpan sehingga ke hari ini…Suratnya berbunyi…


Assalamualaikum..

Ke hadapan sahabatku…

Warkah ni aku tulis juz untuk korang...semate2 nak luahkan pe yang terpendam di hati..
Aku x reti nak bermadah berhelah..nak berkias2 jauh sekali…pe yang aku tau, biler korang da bacer mende ni, korang tau yang korang xkan jumpe aku lagi untuk sekian2 mase…

Aku kat cni x harapkan pe2 dari korang, juz aku mintak korang :

v  Maafkan segala dose2 aku kat korang…aku tau aku byk wat silap kt korang…boy, petai, lala, fiza, lina, intan, mas, dan name2 len yang korang tau saper…maafkan aku kalo aku terterajang korang..termarah, tertengking, termaki, tersebut yang bukan2..maafkan dose2 aku…

v  Halalkan la makan minum aku selame aku kenal korang…aku termakan ke, terminum, termemakan, termeminum, terambil barang sengaja or x, terpakai, terbuang, dan aper2 ter yang aku wat sengaja, korang halalkan la…

Itu jer..n aku nak korang gak tau yang aku sayang korang seme…jujur aku katekan yang korang kwn aku yang paling best skali selame aku hidup sebagai hamba Allah yang hina ini…aku bersyukur sgt sbb dapat jumpe korang, kenal korang, luangkan mase ngan korang, wat perkara x tentu arah ngan korang…

            First, aku ckp psl boy…lu mmg giler tau…aku rse ko r kwn aku yang paling dgil, paling kepale batu sekali…tp lu ttp mbr bez aku..3thn kite knal, 3thn gak aku lalui mcm2 ngan ko…men cc smpai kul5 pg, wat huha kt depan umah, men hujan, kaco anak dare org, berebutkan sape nk jd pakwe lina, huhu..aku rindu saat ngan ko…thanks bro coz sdi jadi kwn aku..kalo di beri peluang utk sebut saper kwn aku paling bez, name ko paling top..thanks gak coz jd HELMY JASMAN SULAIMAN dalam hidop aku..aku doakan berjaye dalam hidop ko…

            Petai…emmm..bdak kelas aku paling tua…tp kemetot, pendek, kecik…n paling gile ko ni xsdr diri langsung yang ko 2 kecik..huhu..AMINUDDAULAH ISA..insan ni yang aku salute..xder pon rase tinggi diri walau ko tu tua dari kitorang…ni pon lg sorang, kalo bab berjalan2 g function, ko no 1…ops..bukan..ko no 1 bile usha pompuan, ayat ko bukan men manis lg..tp xpe tai, pasni ko pndai2 r nak hidup…aku ngan ko da lalui mcm2..sme je ngan boy..aku lalui saat aku hidop kt bumi melaka ni ngan dua orang sahbt karib aku ni..bersame2..hsap rokok kt tnds jbtn, g li sme2..mcm2 r..aku mls nk ckp..sorry..so, boy, petai..thanks coz being such a very wonderful fren….

            Emmmm…lina..wnita dalam hidupku…lyn, lina, lyn, lina…kan dkt je name 2…huhu…lina2..aku xpenah jpe kwn pompuan cam ko..kpale otak jantan..huhu..ko da aku anggp sbg kwn pompuan terbaik aku pnh jupe, da mcm adik aku..aku harap sangat ko x lpekan aku coz insyaAllah aku xkan lupekan gurl yang bernama LINA BT ZAINAL…aku akan igt kngan ngan ko, aku n kwn2 kite…nek mto sme2, g fnction, g mkn sme2..lina, juz kalo leh, aku nak sgt tau biler ko kapel ngan maner2 laki…please tell me if u have a bfwen…huhu..lina, maafkan aku ek kalo aku de wat ati ko terguris, teraser..or else..mesti de kan…ko jgn smpan dalam ati..aku cyg ko lina…cyg sgt2…thnks sb sdi jd kwn aku, sgp dgr mslh aku, sgt bergduh ngan aku..huhu..thnks a lot…
Lala, ni sorg lg org tue dlm kls aku..tp siyes prngai x ubah cam dak kecik..aku x nak ugkit psl ko n yazid…juz nk ckp psl DZIELA PARID…ko  2 da tue, wat2 r prngai org tue sket..huhu..pe yang aku ckp ni???ntah r…aku x tau r..air mate aku da start bergenang biler aku terpikir bab2 nk tglkan kwn2 aku…lala, ko kwn yang pling lmbut pnh aku jper…tutur kte, perbuatn….sorry sgt2 biler aku tengking2, mrh2 ko…secara sengaje or tak sengaje…maafkan aku…bez kwn ngan ko, lina, fiza, intan, n dak2 kls len…ko pnh bg aku rse cmner nk jge sorang kakak..n bg aku rse cmner nk jge ati perasaan sorang kakak…thanks zila sbb bg aku rse pe itu KAKAK dalam hidop aku…thank you very much…

            Fiza, aku x sempat jupe die…ralat gak…mybe xder rezki…xper r…aku mls da ckp da..doa aku, aku dpat jpe die 1 ari nt..InsyaAllah….aku akn jpe ngan kwn kite yang bername HAFIZAH HASHIM

            Intan Husaini…budak tembam…ske gduh ngan ko..ko wat aku teringat adik aku kt kmpung…ko pon da cm adik aku…tlg aku mcm2…pgg tie, slip peksa, ketas ujian n mcm2 lg r…thnks intan..maaf r kte2 aku ni da ntah pe2…yang aku tau, aku bez knal n kwn ngan ko…ko maafkan aku ek..kalo de salah silap, halal makan minum aku..aku hrp ko leh cpai cita2 ko…terima kasih INTAN coz sdi kwn aku…

            Mas tur rah…huhuhu…mas..nape r aku rpt ngan ko lwt sgt…aku pon x tau…tp pe yg aku leh kte kt cni..thanks a lot sbb sdi gak jd kwn aku…ko byk gak tlg aku…anta mto r, tmn byr sman r..g midvalley sme2…huhu…time ni lina xder...pe pon mas, aku nk gak mintak maaf andai terkasar bhsa, terlnjur percakpan, tersilap perbuatn..halal makan minum aku ye mas…aku cyg korang seme…korang kwan aku yang paling rapat…terima kash sebab sdi jd kwn aku name MASTURAH…..

            Pada kwn2 DHK 6A yang len…thanks sbb bg 1 pengalaman yang amat berharga…bg aku peluang untuk kenal korang…AKU SAYANG KAT KORANG SEMUA…aku harap korang x lupekan aku..insan yang korang kenal bername AHMAD SYAHMI B HASSIM…

DHK 6A jan 2008 :

PETAI, BOY, LINA, LALA, FIZA, INTAN, MAS, MAN, AFIQ, ATIN, TOPEK, NIK, KAK MI, IJAN, NAD, INTAN SYAFIKAH, WANU, ROZIAH, SUE, ZIRAH, MEK TI, MAK SHU, GEETHAES, LAM YIK TING, BEE SOON DIE, ALIA, YANA, DAYAH, OGY, NADA, IEDA, ZARA, ASMA, AZIE, WANI, EMA, FAZLINA….

v  SORRY N THANKS 4 EVERYTHING…
v  GOOD LUCK 4 YOUR FUTURE UNDERTAKING…
v  MGA SATU HARI KITA DI PERTEMUKAN SEMULA…

INGAT, YANG BEK DATANG DARI ALLAH S.W.T..YANG BURUK JUGA DATANG DARI ALLAH S.W.T TP ATAS KELEMAHAN DIRI KITA SENDIRI…

WASSALAM….


RENUNGKAN BERSAMA….

Terkenang sebuah memori lalu,
Kisah persahabatan kita bersama,
Di dalam satu pengajian,
Menuntut ilmu dan pengajaran.

Mengingatkan ku,
Perjuangan mu,
Pengorbanan mu,
Sentiasa terpahat di kalbuku..

Bersama rakan dan guru,
Tawa riang mu menhiburkan hati ku,
Indahnya suasana ketika itu,
Terjalin ukhuwah sejati...

Nasihatmu sungguh bemakna bagiku
Mengenalkan ku erti kehidupan,
Susah payah kita, harungi bersama,
Itu lah asam garam dalam kehidupan...

Ya tuhanku,
Tabahkan hati nya,
Untuk menghadapi hidup...

Kuatkan maghfirah,
Dan kasih sayangMu,
Agar hidupnya sejahtera di dunia akhirat


TO ALL MY FRIENDS  ”DHK 6A”
                                                                                    -AHMAD SYAHMI HASSIM-
                                                                                    Umah sewa,
                                                                                    12-06-2008
                                                                                    05:19 am


 Ini lagu yang Mat tinggalkan untuk kami...





 Masa aku mula2 baca, mmg sebak jugaklah hati aku. Tak sangka Mat yg brutal tu tinggalkan pesanan utk kami baca.  Yg part gi Mid Valley sama2 tu adalah dusta belaka…Hahahaha…Pandai Si Mat wat cerita...Aku selalu akan teman Mat bila Lina xde. Lina nie awek kontrak Mat. Kitaorg cuba utk satukan mereka, tp mmg xde perasaan antara mereka dan x lebih seorang sahabat. Sehingga ke hr ini, Mat dan Lina jadi kawan yg baik dan sambung degree di uitm shah alam bersama dalam kursus berbeza. Mat dlm hotel management dan lina Tesl…Kerap mereka update selalu berjumpa. Dan sekarang, keduanya dah jumpa cinta hati mereka masing2…

Sedikit aku terangkan siapa yang Mat maksudkan dalam suratnya…

Boy atau Helmi Jasman…Boy ni satu rumah dengan mat. Paling comel dalam kelas kami. Seorang yang sgt sensitif dengan daging lembu. Sekali tergigit, terus pengsan…Hehehehe…Agak malas ke kelas klu lambat bangun. Lec selalu carik dia. Kami kawan2 tak larat nak bgth dia yg lec carik dia. Mat cakap, kalau bom meletup sebelah telinga pun belum tentu dia bangun. Dia suka kelas petang dari kelas pagi…Sekarang wat bisnes sendiri dan sempat sambung belajar kat MSU University tp tak habis sbb masalah peribadi.

Petai atau Amin adalah abg long dalam kelas kami. Dia nie lelaki paling tua antara kami. Walaupun paling tua, tp dia paling rendah..Hehehe..Dulu dia cakap nak kawen umur 30 tp dia kawen umur 26 tahun sewaktu dalam pengajian kat UPSI…hehehe…senior aku kat UPSI tapi kursus Kemahiran Hidup. Amin selalu bgth kami yg dia nk cari isteri mcm mak dia. Tak tahulah dia dapat yg sama atau tak.Hehehe…

Lina, atau nama penuhnya Lina Binti Zainal…Ringkas namanya…Katanya atuk dia yg bg nama tu…Dialah yg paling rapat dengan mat. Dialah yang selalu merancang aktiviti utk kami. Dia panjang langkah kalau dengan kami dan langkah terbantut kalau balik rumah…Hehehe..Anak sulung perempuan la katakan, semuanya dia kena uruskan. Tu yg kalau lina dah balik rumah, nak keluar dgn kawan2 payah…hehehe…

Lala atau Dziela atau aku memanggilnya dengan nama kak la…kak la adalah paling tua dalam kelas kami. Sebaya dgn Amin. Paling tua sepatutnya dia lindungi adik2 tp sebaliknya, adik2 lindungi dia…Hehehe..Manja kak la nie dan sesuai dgn tubuhnya yg kecil.

Fiza nie pulak 1 rumah dengan kak la…Badan dia punyalah kurus dan ada bandingkan dia dengan papan…Kurus bukan men lagi…Hehehehe….

Intan seperti yg aku cerita sebelum nie…Hehehe..Serumah dengan kak la dan fiza…

Pernah kami bincang utk 1 universiti yg sama utk sambung degree. Aku pernah dpt UPM sama dgn Fiza, tp aku tolak…Aku. Mat,Lina,Amin dan Asma pernah dapt medsi tuk sambung UPSI…Tp hanya Mat jer yg tak sampai hingga interview…Frust jugak dia ketika tu..Tp ketika tu, rezeki pun x berpihak kepada aku. Akhirnya, kami sambung di U yg berbeza. Aku, Amin, Asma di Upsi tapi lain2 kursus dan semester, Mat,Lina dan Kak La kat Uitm Shah Alam kursus yang berbeza…Kak La dah habis dulu dan skrg dah jadi Lec. Fiza kat UPM, dah habispun dan jadi HR kat salah sebuah syarikat swasta…


Kami ada koleksi gambar bersama yg byk…Sikit2 bergambar…Hehehe..Jadi aku akan letak beberapa keping gambar dan terangkan situasi dan ceritanya disebalik gambar tersebut…


Jom follow…



Ni la satu2nya gambar formal yg kami ada...Kami bukan suka nk amik gambar setiap sem, jadi kami ambil masa kami sem last, sem 6...Puan yg tengah2 tu mama kami merangkap penasihat akademik kami...Puan Siti Aminah Bt Md Lazim...Baik sgt. Kaya dengan nasihat. Gambar nie diambil waktu panas terik dalam kul 3 ptg masatu...Tak sempat nk make up pape masa tu, sbb ramai yg menunggu giliran. Jadi, kami on jer waktu tu..."The Real Journey Begin"


Gambar aksi bebas...


Ni la jejaka idaman DHK A...Tp x semua ada...Kurang 2 org...Ni waktu kelas maintenance...Nk bancuh simen wat jalan tuk kawasan taman lanskap kelas kami...


Semester 2 nie..Muka pun ala2 remaja lagi...Ni waktu kelas serving...Klu gi kelas nie, memang kena pakai uniform macam nie dan sentiasa kemas dari bawah ke atas. Lepas kelas nie, kami semua pasti ke kantin dan makan sama2...Best sgt, memang kena usik la dgn pelajar2 lain dgn uniform kami mcm nie...


Kami ada baju yg selaras warna. Yg perempuan akan jahit jadi kebaya dan yang lelaki akan buat baju batik. Ada hari2 tertentu kami akan pakai sama.


Knp pakai baju chef ditepi gelanggang yerk?Hehehehe..Jawapnnya ialah, ni waktu kelas operasi restoran dan kelas kami dipertanggungjawabkan untuk sediakan makanan untuk seluruh jabatan hotel dan katering sempena aktiviti sukaneka jabatan. Kami ramai2 turun ke padang sebab nak bg sokongan kat pasukan tarik tali lelaki dan perempuan. Mereka tarik tali pakai baju chef. Pasukan lelaki jadi johan mengalahkan kesemua sem yang ada dan pasukan perempuan dah kalah peringkat saringan lagi.Hehehe...Biarpun letih memasak, sokongan untuk kawan2 kena diberikan...


Ni kenangan aku sewaktu mewakili politeknik ke pertandingan futsal seluruh IPT dalam Melaka. Dan gambar kat atas nie sewaktu Politeknik Merlimau menentang Multimedia University...Gambar ni jugak masuk majalah remaja...Hehehe...


Kami akan ingat birthday setiap ahli dalam kelas kami.  Dan nasib baik la sape yg terperangkap dalam rancangan membaling tepung.  Sape yg kena tepung tu, memang lebur 1 badan. Hehehe..Dan gambar kaki yg cedera tu, gambar salah seorang rakan kami yang cedera kerana melarikan diri dari dibaling tepung. Terkoyak seluar jeans dia dan dua lututnya cedera. Jadi jururawat tak bertauliah aku dan kawan2 malam tu nak bersihkan pasir dan batu2 kecil kat kaki dia...


Pengalaman aku sewaktu jadi SOD=Supervisor Of The Day bersama cik nad dan yg lain2nya ialah waiter/s aku...Hehehe...Ketika nie org yg datang tuk makan adalah Unit Kualiti Politeknik dan tetamu utamanya ialah Pengarah Poli dan para pensyarah. Selalunya pelajar yg datang makan. Takut jugak masa nie...Alhamdulillah, tak de cacat cela dan lecture aku puji antara team work yg paling cepat dapat kemaskan semula restoran. Terima kasih kat kawan2. Pernah ker dapat SOD yg amik kn dan carikkn vest tuk stafnya? Tp SOD  kali nie mmg wat semua kerja bersama...Hehehe...Puji diri la pulak...hehehe...




Waktu bulan puasa, kami akan bahagikan jadual memasak ikut giliran rumah. Dalam seminggu, kami akan berbuka puasa bersama sekali. Ni juadah sewaktu giliran rumah aku bergabung dengan rumah nada dan lokasi strategik tuk berbuka puasa ialah rumah nada.  Selain 1 kelas, kami juga menjemput pensyarah tuk berbuka sekali. Kawan2 bukan Islam pun akan makan bersama kami semua. Waktu giliran aku n geng ni lah air sirap limau kami tawar..Nama pun bulan puasa kan..Hehehe...Suka sgt bila dtgnya bulan puasa. Lepastu boleh gi terawih kat masjid depan poli.


Ni videonya...





Ni kelas terakhir bakeri. Kelas Cik Halimatun Muna...Dlu cik la sekarang dah puan...Lepas jer amik gambar nie, pesta tepung secara besar-besaran...Ada lagi aku simpan video main baling2 tepung nie...Hehehehe...


Ni videonya...


Dimana ada ruang, disitu kenangan dicatat...Kat tangga pun boleh...hehehe...


Dalam 1 sem, kami mesti akan makan kat restoran crystal poli kami. Ni gambar ketika sem 6. Kali terakhir kami makan sama2 kat restoran poli. Kami tempah 1 restoran utk 1 kelas kami tanpa ada pelanggan lain. Kami nak privacy...Pastu, kita buatlah restoran tu mcm restoran kami...hehehe...Tema waktu nie ialah makanan timur. Jadi, lebih berselera la...Lebih2 lagi kerabu daging. ikan masak 3 rasa,tom yam thai...Perhhh..sodap giler...hehehe...


Gambar ini ialah hari yg kami diraikan oleh jabatan. Malam pra graduan. Malam nie jugak kami wat coral speaking dan ceritanya ialah sepanjang perjalanan kami 3 thn kat poli. Best sangat...Walaupun tak jadi juara, tp kami puas sbb kami dapat wat benda nie sama2...

Ni videonya...




Ni saat yg x boleh nk lupakan...Saat berpeluk cium sebelum tinggalkan politeknik. Ketika nie ialah lepas kertas terkahir final untuk sem 6. Kami wat pengumuman tuk berkumpul di DKJ...Kat situ lah adanya ucapan maaf dan peluk cium antara satu sama lain sebab selepas detik ini, masing2 akan atur langkah tinggalkan poli seorang demi seorang...Sedih sangat...Hanya Allah yang mengetahui siapa kami antara satu sama lain.

Ni video tentang kami...



Tu lah sedikit sebanyak kenangan sewaktu zaman poli…Tak de sape yg boleh rampas kenangan itu. Susah nk jumpa kawan2 seperti mereka. Dan sekarang, kawan2 UPSI sangat berbeza dgn mereka. Tetapi, tak mengapa sebab setiap org membawa jalan cerita dan pengalaman yang tersendiri. Tak mungkin boleh sama. Setiap org ada kelemahan dan kelebihan masing2…Dan senyumlah walau dengan sape pun bersama kita tika dan saat ini…Kerana mereka juga akan catatkan pengalaman sendiri dgn kita… J





No comments:

Post a Comment