HANYA AKU...

HANYA AKU...

Sunday 27 October 2013

Ini kisah tentang KAMI...

Minggu ini adalah minggu yang agak sibuk bg aku. Macam-macam perkara yang kena disiapkan. Kalau ikut senarai di dinding belajar aku, ada 8 perkara tugasan semuanya yang menanti untuk di sentuh. Sibuk aku bukanlah pada tugasan kerana aku tak sentuh pun lagi walaupun banyak...Hehehe...Aku menyibukkan diri dengan hal-hal lain. Mengulit Kenangan part seterusnya pun aku tak sempat nak taip lagi.

Banyak perkara yang berlaku pada minggu ini terutamanya berkaitan pertukaran sekolah praktikum kawan-kawan aku. Selagi belum sampai masa terakhir, selagi itu masih berlaku pertukaran. Hehehe...

Selasa 22/10/2013 tercatat sejarah untuk diri aku sendiri apabila aku melangkah masuk ke Muzium Pendidikan Nasional yang terletak dalam kampus UPSI sendiri. Hahahaa...Perkara yg menjadi idaman aku selama ini terlaksana. Sejak muzium di bangunan lama di hadapan Auditorium dan berpindah ke bangunan baru Suluh Budiman, aku tak pernah menjejaki kaki ke muzium. Melintasi muzium hampir setiap hari. Hampir 3 tahun di UPSI, barulah aku berkesempatan untuk masuk ditemani member aku, Balkis...Alhamdulillah, terlaksana hajat untuk kesana sebelum menjalani praktikum. 


Suasana kelas pada masa dahulu
- Ada yg tegur gambar nie, tegur badan aku yang semakin membulat...Hehehe...Betullah tu, aku pun rasa badan semakin besar sekarang. Dimanakah silapnya???Kah...kah...kah....


Buku-buku yang berkaitan dengan kos aku. Buku-buku lama tetapi ilmunya sangat berguna. Ada diantara buku ini yang usianya sebaya dengan usia aku.


Selepas ke muzium, kami ke cafe mauzium yang terletak belakang bangunan muzium. Lama dah cafe tu ada tetapi belum pernah mencuba. Jadi kami makanlah disana. Boleh tahanlah makanannya dan kami ke cafe tersubut 3 hari berturut-turut. Aku suka ayam goreng cruncynya...Memang cruncylah dan sambal ikan bilis yang sedap dimakan bersama nasi lemak...Nyum3...

...................................................................................................................................................................

Hari ini dalam sejarah pulak, aku dan ahli kumpulan subjek reka cipta (RC) ke Jalan Pasar, Pudu untuk mencari bahan-bahan yang boleh membantu kami menyiapkan projek langsir elektrik. Kami mengetahui lokasi kedai tersebut dari ahli kumpulan lain yang telah menempah litar di kedai tersebut. Korang jangan ingat kami tempah nie sebab nak jalan mudah. Sebenarnya pensyarah kami mengizinkan untuk kami menempah sekiranya kami tidak mampu menyiapkan projek masing-masing.


Ini lukisan lakaran yang kami cuba untuk terjemahkan dalam objek berbentuk prototaip


Jadi, bila sampai di sana, terdapat banyak kedai elektrik. Jadi, kami ambil keputusan untuk masuk ke semua kedai lain terlebih dahulu dan kedai yang telah dikunjungi oleh kawan-kawan kami terdahulu itu adalah kedai pilihan kami yang terakhir. Kumpulan aku ada 5 orang. 3 gadis iaitu aku, Pija,Farikha dan 2 jejaka international student dari Indonesia iaitu Jaafar dan Supardi. Puaslah kami pergi hampir seluruh kedai untuk mencari DC gear motor. 


Bagi Farikha dan Pija, mereka lebih sanggup menempah kerana tidak mahu menanggung risiko kelewatan atau kegagalan menyiapkan projek. Bagi Jaafar, sebolehnya dia mahu menyiapkannya sendiri. Almaklumler, dia adalah seorang guru sebelum sambung belajar di Malaysia. Bagi aku dan Supardi, tak kisah mana-mana pun boleh asal siap. Oleh kerana ketiak pun dah basah dan DC gear motor tak dijumpai, maka kami pun pergilah ke kedai pilihan terakhir. Orang yang sepatutnya kami jumpai, En Zaid tidak ada di kedai dan ia akan datang sekitar pukul 1 dan keatas sahaja pada setiap Sabtu. Jadi, kami diterangkan oleh salah seorang perunding elektrik di situ dan kami perlu juga untuk berjumpa dengan En Zaid. Jadi, kami ambil keputusan untuk makan dahulu. Selepas makan, kira-kira pukul 1 petang, kami ke kedai semula. Tp En Zaid belum lagi muncul. Kami ambil keputusan untuk tunggu. Ketika itu kami jumpa pelajar dari GMI untuk mengambil litar mereka yang telah siap dan perlu jumpa En Zaid juga untuk mengetahui cara menggunakan litar tersebut. Ketika ini, kami berkongsi idea dan masalah. Dek kerana bosan menunggu, kami ambil keputusan untuk solat zohor dulu tp malangnya tiada surau yang berhampiran. Jadi, cuci matalah kami sehingga pukul 2.10 petang. 

Sesampai kami di kedai, En Zaid tiada lagi tetapi selain group kami ada 2 lg group x tahu dari U mana, dan group dari GMI tadi. Maka, dikesempatan itu Jaafar ambil peluang untuk bertanya masalah kami pada pelajar-pelajar itu. Panjang lebar jugalah Jaafar berbincang. Sekitar 2.30 petang, barulah En Zaid muncul. Jadi, yg dulu di dahulukan lah. Selepas kami nyatakan masalah dan apa yang kami cuba buat, En Zaid pun bagitahulah apa yang kami perlu buat. Apabila dia menyakinkan yang litar kami tidak terlalu sukar dan kami boleh buat sendiri tanpa tempah, jadi kami pun berbincang. Dan keputusannya, litar kami pasang sendiri dan di pasang oleh Jaafar. En Zaid juga bagi kami ambil gambar litar yang telah siap sebagai panduan. Siap pesan, ambil gambar dekat-dekat biar nampak jelas. Kemudian, dia juga bagi kami nota langkah kerja untuk di pasang ke kerangkan kami secara fotostat. Alhamdulillah...Sedikit kelegaan dihati kami dan kami yakin kami boleh lakukannya. Mencari kepuasan dari hasil kerja sendiri adalah lebih puas dari menunggu hasil orang lain. Semoga semuanya dipermudahkan.

Selepas itu, kami ke Kenanga Mall yang jaraknya 12 minit dari lokasi parkir. Sampai sana kami solat dulu dan Jaafar kata hanya sejam sahaja untuk kami shopping. Hahaha...Bayangkanlah dari aras G-7 adalah kedai sahaja, mana mungkin cukup hanya sejam. Jadi, kami berpisah dengan Jaafar dan Supardi. Naik letih dan naik lenguh kaki aku berjalan melayan orang-orang yang suka bershopping dan menyukai fesyen. Hampir 3 jam kami berjalan, tu pun masih berbagi 3 aras lg. Tetapi, kami dah tak sanggup sebab kepenatan dan ambil keputusan untuk balik sebab tidak mahu sampai lewat malam. Kami hubungi Jaafar dan jumpa di parkir. Jaafar dan Supardi hanya lepak di food court di aras G menunggu kami selama hampir 3 jam tu. Kata mereka, "kalau kami ada cowok, kami tak mahu bawa ke mall ini...Letih.."..Hahaha...So, pastu kami pun balik la ke TM. Nasib baik x jem, jadi x sampai sejam kami dah sampai di TM. Oleh kerana bas ke kolej yang terakhir pada pukul 7 sahaja, jadi Farikha hantarkan Jaafar dan Supardi dulu, kemudian Pija dan barulah aku. Lepas aku makan malam sekejap kat Bombom, baru aku balik rumah. Aku jejakkan kaki kat rumah tepat 8.30 malam. Letih dan penat. Bersihkan diri, solat, bersosial dan kemudiannya zzz...

Inilah cerita aku bersama mereka. Jadi, aku sudah letih dan mau zzz....Banyak lagi agenda seterusnya esok... :-)

No comments:

Post a Comment