HANYA AKU...

HANYA AKU...

Saturday 19 October 2013

Hakiki dan Hakikat...

Dalam kehidupan ini kita akan berhadapan dengan pelbagai ragam manusia. Sedar atau tidak, setiap pertemuan kita dengan seseorang ianya adalah lakaran kehidupan untuk diri kita sendiri. Itulah berbezaan diantara manusia dan haiwan. Manusia ada otak dan akal utk berfikir manakala haiwan hanya ada otak tetapi tiada akal. Apa yang cuba aku sampaikan ialah, siapa orang lain dimata kita. Setiap manusia mmg tidak lari dari melakukan kesilapan. Samada kesilapan tersebut disudahi dengan kemaafan atau ianya hanya dibiarkan sahaja, terpulang pada individu itu sendiri. 



Kita mengenali seseorang bermula sejak hari pertama kita mengenalinya. Bermula dari saat itu kita cuba mendekatinya. Bagi diri aku sendiri, kehidupan aku adalah memberi sebanyak-banyaknya dan bukan menerima sebanyak-banyaknya. Setiap pemberian bukan mengharapkan balasan. Tetapi jika penghargaan yang diberikan ianya telah memberi 1000 rahmat buat aku. Aku mengenalinya sejak 2 tahun yang lepas. Seorang yang sangat sukar mengeluarkan perkataan maaf dibibirnya. Namun bagi aku, walau apa pun aku tetap menghargai siapa diri dia dalam hidup aku. Manusia biasa sering melakukan kesilapan yang berulang. Begitu juga aku. Itu adalah hakikat. Dan manusia boleh berubah. Dan apabila kadang-kala dia meluahkan rasa maaf, tersentuh juga hati ini. Dari seorang yg sukar melafazkan kata maaf, dan mengeluarkan kata maaf. Maka dia juga tahu belajar menghargai orang lain. 

Secara lumrah sekarang, istilah "lali" sudah sebati dalam diri. Lakukanlah apa sahaja kerana aku menjadi diri aku sendiri. Melakukan apa yang aku suka lakukan dan hakikatnya "aku juga manusia biasa" yang pada 1 ketika ianya mungkin sekadar melalui kehidupan yang hakiki.

Alhamdulillah...Tacing gak la bila maaf dihulurkan dari seorang insan biasa yang sama sebenarnya seperti orang lain...Semoga ketinggian agal dan ketulusan budi akan terus bersemadi dalam dirinya selamanya...Amin...

No comments:

Post a Comment