HANYA AKU...

HANYA AKU...

Friday 4 October 2013

Ujian Lagi...Oh Mata...

Mata adalah salah satu anggota yg Allah pinjamkan padaku utk aku menjaga sebaik mungkin. Tidak berkaca mata sehingga ke hari ini adalah satu nikmat buat aku. Pagi tadi, sewaktu aku mencari En Amir dari bengkel kimpalan --->blok pakar--->fakulti--->bengkel kimpalan dan akhirnya usaha menjejak En Amir gagal...Jadi, sebelum sampai di bengkel kimpalan semula utk hubungi En Amir melalui telefon, aku rasa ada sesuatu yg masuk ke mata. Puas aku belek melalui mirror, tetapi tiada apa yg aku temui. Jadi, aku biarkan sahaja....

Selepas beberapa jam, ketidakselesaan mata mula berlaku. Seolah-olah ada benda dalam mata. Mulalah tangan mula nak menggosok. Gosok punya gosok, tgk2 cermin mata dah merah. Bila tengok dari jarak dekat, nampak ada gelembung cecair didalamnya. Aduhai...punyalah gatal...


 Kelihatan bengkakan dalam mata...Menyerupai air mata yg nak menitis...


Ketika aku nak keluar, hujan turun dengan lebatnya. Jadi, niat nak keluar ke Pusat Kesihatan tu terbantut. Jadi, aku lelapkan mata. Bila aku bangun, hujan dah teduh, mata semakin merah dan jam menunjukkan telah melebihi pukul 5 petang. Maka, Pusat Kesihatan pun dah tutup. Aku berkira-kira hanya mahu membeli eyemore sahaja. Tetapi, kerana ada bengkakan dalam mata. Aku rasa aku perlu berjumpa Dr juga. Aku solat asar dan bersiap ke klinik panel sahaja. En <3 tak benarkan aku pergi klinik sorang diri. Siapalah yang aku nak ajak dan apa kenderaan yg aku ada selain motor kesayangan tu. Jadi, aku pergi sendiri aje. Syukur tak ramai orang. Termasuk aku, hanya 2 org pesakit jer. 

Petugas kaunter minta sticker, tetapi aku kata tiada. Sejak PA aku sambung belajar, sejak tu lah aku tak tahu nak dapatkan sticker pada siapa. Sejak itu jugalah aku ke Pusat Kesihatan sahaja. Setiap sem, pasti ada kesihatan yang kurang sihat aku alami. 

Dr Nabilah seorang Dr yg baik dan lembut bahasanya. Panggil aku cantik dan comel tadi. Pesannya, jangan gosok mata sebab boleh berjangkit, makan ubat ikut masa. Dapat ubat titis, ubat antibiotik dan ubat tahan gatal. Maka terbanglah RM 35 sebab tanpa sticker. Ermmm, jimat punya berjimat, terbang gak tuk pulihkan anugerah Allah pada aku yg perlu dijaga rapi nie. Ujian semua nie...Asalkan mata baik, x pela...Duit boleh diusahakan. Ada sikit, belanja sikit...Ada banyak, beringat-ingat...


Sejak kebelakangan nie, banyak betul ujian yang Allah bg pada ku...Bkn aku merunggut, tetapi kadang-kala aku rasa tak cukup mampu aku hadapai. Aku tahu, semuanya aku harungi dengan elok satu persatu. Rindu betul aku nak balik kampung. Hari-hari aku kira hari tuk aku balik kg. Hari nie hr Jumaat. Kalau kat kg, setiap ptg Jumaat, mesti ada jagung rebus. Malamnya, aku akan keratkan pada ketulan kecil dan akan makan dengan mak sambil tgk TV. Esoknya, yg lebih mak akan buat jemput2 jagung. Sedapnya dapat mkn jemput2 jagung mak. Rindu mak, rindu Cantik, rindu semua...Tersepit dgn keadaan yg mendesak kat sini. Ingin tenangkan jiwa dgn keluarga. Dpt makan aiskrim sama-sama dengan mak pun dah beri 1000 nikmat buat aku. Cepatlah masa berlalu. Apapun aku tahu, Allah sentiasa ada bersama aku...


Mungkin, yg tersurat tak sama dengan apa yang tersurat...Allah Maha Mengetahui...


No comments:

Post a Comment