HANYA AKU...

HANYA AKU...

Wednesday 2 October 2013

Ujian Itu Penguji Kesabaran....



Hari ini, 2/10/2013, byk sgt perkara yang berlaku dalam diri aku. Dimulai dengan aku melakukan makroteaching bersama Balkis, Bebe dan Ila di SK Datuk Nan Kaya. Salah sebuah sekolah kekurangan murid. Anak-anak murid yang dahagakan ilmu tetapi tersepit dengan desakan kemajuan dalam pendidikan. Guru besar, guru-guru dan kakitangan yang sangat memberi kerjasama. 

Ujian pertama yang aku lalui, di waktu giliran aku melakukan makro, bateri camera kehabisan. Alhamdulillah, dapat kawan-kawan atasinya. Seterusnya, aku sangat2 berharap agar aktiviti berkumpulan diambil dari jarak yang dekat. Aku mulakan dengan menekan hp sendiri kemudian kawanku meneruskan. Sebelum kami pulang dari sekolah tersebut, salah seorang dari kawan aku bgth yg dia x pasti button yg ditekan dicamera sisi tadi betul atau salah. Jd, apabila balik ke rumah, aku semak setiap rakaman dari camera, hanya 1 saat sahaja yg berjaya dirakam dari bahagian aku. Ternyata ketidakpastian kawan aku td adalah kesalahan menekan kesudahannya. Jadi, aku redha bila bahagian aktiviti tiada untuk jarak dekat. :-(

Ujian yg seterusnya, petang tadi aku ada perbincangan kumpulan untuk tugasan reka cipta. Jadinya, petang ini aku baru menggunakan motor kerana sebelah pg td aku tumpang kereta Balkis. Mula jer aku bawa motor, aku lihat meter minyak dibawah paras merah. Terdetik dalam hati, mungkin meter tu rosak sbb mustahil tiada minyak sebab hari sebelumnya aku tuang minyak selepas aku balik dari kelas puan mariam. Jangkaan aku meter rosak adalah salah. Motor telah menunjukkan ciri-ciri mahu berhenti di kawasan 7E dan akhirnya berhenti sebelum sampai di trafik light. Terus aku buka tangki, kelibat minyak langsung tak kelihatan. Maka, soronglah aku ke bengkel kereta berhampiran. Malangnya, tiada petrol yang dijual disitu. Aku katakan pada mereka yang aku telah menuang penuh semalam. Mereka syak mungkin berlaku kebocoran. Tetapi mustahil kebocoran sebab simen tempat aku letak motorsikal tadi kering tanpa kesan minyak. Dugaan besar. Aku cuba mencari Balkis. Tetapi 2 kali percubaan telefon aku menemui voicemail. Percubaan ketiga baru dapat tetapi dia berada di luar kawasan TM.  Aku cuba mencari Farikha dan Fiza. Tetapi hampa. Panggilan tak dijawab. Aku fikir, mereka sedang solat. Ketika menunggu beberapa ketika, hati rasa betul-betul teruji. Yang ada dalam ingatan adalah mak, taufiq dan mereka. Tetapi, mustahil utk aku tel mak sbb akan buat mak risau nanti. Percubaan seterusnya untuk menghubungi Farikha dan Fiza juga gagal. Ketika itu, hati lebih rasa teruji. Terdetik dalam hati, "kalaulah mereka ada ketika ini, aku mungkin dapat pertolongan. Knp mereka pergi terlalu awal utk aku bergantung harapan". Ketika itu, terlintas di fikiran utk mencari Yana. Jika gagal aku mencari Yana, aku kan cari Fazli. Fazli yang aku rasa boleh tolong aku belikan minyak. Usaha aku cari Yana berjaya.. Aku minta Yana pesan kat Farikha yg aku nak tel dia.

Bila aku dapat hubungi Farikha, aku cuma minta dia ambil aku di 7E. Dia minta maaf sbb hp dalam mood silent. Bila Farikha sampai, aku ceritakan apa yang berlaku. Jadi, aku rasa kami perlu ke kampus dulu sebab kami dah lewat. Selepas habis perbincangan, aku minta Farikha bawakan aku ke petrol pump untuk beli minyak. Aku cuma beli 3 ringgit sahaja dan cukup utk motor itu berfungsi semula. Selepas Farikha hantar Fiza, dia hantar aku semula ke 7E. Motor berfungsi semula. Seterusnya, aku ke ulu bernam utk penuhkan tangki minyak. Sewaktu menunggu lampu berubah menjadi warna hijau, satu kemalangan berlaku depan mata. Superbike dan lori kecil. Silap lori sebab mungkin tak perasan superbike mahu membelok ke kanan. Tindakan cepat pemandu lori tersebut menyelamatan HP penunggang superbike dari dilanggar lori lain berjaya. S3, S4 atau Note 2 mungkin. Nasib baik tak melibatkan pendarahan. Cuma, kerosakan pada Superbike sahaja.

Macam-macam yang aku fikirkan. Dimana lagi harus aku letakkan motor aku. Untuk sem ini sahaja, sepasang mirror hilang, tak berapa lama selepas itu, sebelah mirror dipulas hingga tertanggal dan sehingga sekarang aku tak baiki lagi. Hari ini tangki minyak pulak kering. Sem lepas, helmet hilang. Dugaan2... Bahtera Arked banyak perubahan selepas semua blok KHAR berpindah. Jaga yang menjaga kawasan KHAR telah bertukar tugas menjaga apartment sri harmoni. Mesen ATM dah lama dihentikan perkhidmatannya.  Keadaan sekeliling sunyi sepi. Kedai makan utk waktu siang hanya 3 sahaja dibuka. Kedai runcit dah tiada. Dobi layan diri juga tiada. Yg setia berfungsi adalah kedai menjilid thesis. Tiada lagi kebisingan menyambut hari jadi di tepi sungai, tiada lagi yang berdating, tiadal lagi yang beriadah di waktu petang. Semuanya sunyi sepi. Keselamatan kami warga bahtera hanya pada diri sendiri kami. Mana lg yg lebih selamat utk aku letak. Tadi, sebelum aku naik rumah. Aku letak kat kawasan parkir lama bahtera. Blok bahagian depan ramai penghuninya. Harap-harap ada yg nampak kalau ada yg nak buat jahat pada motor aku lg.

Di sebalik hati yang berkecamuk dengan pelbagai perkara hari ini. Balkis belikan 4 cupcakes dr wondermilk. Dah lama nk rasa kek dari kedai tersebut tetapi belum ada kesempatan. Terima kasih kawan.

Aku tahu Allah tak uji kalau dia tak sayang. Byk sangat perkara yang menguji hati utk minggu ini. Sengaja aku tahankan air mata ini dari mengalir. Air mata tak boleh jatuh di bumi TM ini. Itu janji aku. Aku kena kuat. Aku tanpa keluarga disini. Insya Allah ada kemanisan di kemudian hari. Cukuplah Allah sebagai penolong dan sebaik-baik pelindung....






No comments:

Post a Comment