HANYA AKU...

HANYA AKU...

Tuesday 22 October 2013

Mengulit Kenangan Part 1

Mengulit kenangan memulakan penceritaannya. Sebenarnya aku sendiri tak tahu nak memulakannya bagaimana...Aku mulakan dengan apa yang aku simpan selama ini sebagai kenangan dalam hidup aku. Ada diantaranya berusia lebih 10 tahun...


Inilah simcard handphone aku yang pertama. Aku memilikinya dengan membeli sendiri menggunakan duit aku sendiri. Aku suka dengan susunan nombornya. Nombor ini aku masih gunakan sehingga ke hari ini. Maknanya telah lebih 10 tahun aku setia dengannya. Aku memilikinya ketika aku berusia 15 tahun. Selepas PMR, aku dah ada hp. Hp pertama aku dulunya digelar nokia batu asah. Hehehe...Harga simcard hp di pasaran sekarang sekitar RM 8 tetapi ketika aku membeli simcard ini harganya mencecah RM 100. Hehehe...Gigihkan aku mengumpul duit. Sebenarnya aku perabis duit raya aku. Hahaha...Dulu, setiap kali aku top up, setiap kali itulah kadnya aku simpan. Sebelum simpan aku tulis tarikh aku beli. Dulu kad top up paling rendah dah RM 30. Aku berjaya kumpulkan kad2 top up hotlink sehingga penuh 1 kotak. Kalau tambah-tambahkan nilainya berratus-ratus ringgit la jugak. Sekarang, aku dah tak larat nak kumpul dah. Aku berhenti mengumpul sehingga masuk ke kotak kedua. 


Kelabu asap dah kad pengawas aku nie. Di penghujung ting 1, aku dpt 2 temuduga untuk 2 badan pengawas. 1 pengawas sekolah dan 1 lg pengawas kebersihan. Temuduga pengawas sekolah aku hadiri sehari selepas pengawas kebersihan. Kedua-dua temuduga tersebut aku berjaya tetapi aku menerima jawatan pengawas kebersihan kerana tawaran pengawas kebersihan sampai dulu sebelum pemgawas sekolah. Aku mula jadi pengawas kebersihan dari tingkatan 2 hinggalah tingkatan 5. Dari pengawas biasa ke naib bendahari dan seterusnya bendari pengawas kebersihan. Aku tukar2 kad pengawas nie sebab kadnya dah kembang terkena air. Antara sebabnya ialah basuh tudung guna mesin masuh dan terlupa tanggalkan kad pada tudung dan yang keduanya kalau balik sekolah waktu hujan, aku redah jer hujan...Hehehe...



Ini adalah slip peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang ditampalkan diatas meja calon. Yang slip untuk dibawa oleh calon, aku liminatedkan dan masih simpan juga sehingga hari ini. Sebolehnya kita mengambil SPM sekali seumur hidup. Sebab itulah aku tanggalkan dari meja selepas kertas terakhir aku dan aku simpan. Last paper aku ketika itu ialah biologi. Cabaran gak nak mengabiskan kertas terakhir nie sbb inilah subjek terakhir selepas semua subjek telah diduduki oleh semua calon dalam Malaysia. Hehehe...Almaklumler, org lain dah merdeka kita tak merdeka lagi...


Mesti ada yang kata, ni pun nak simpan...Hahaha...Mestilah...Ini slip no pin untuk permohonan maktab perguruan. Aku sendiri dah tahu yang jauh panggang dari api nak dapat masuk maktab dengan kebolehan aku sendiri. Tapi, bak kata pepatah melayu, tak salah kalau kita mencuba nasib. Hehehe...


Hah..ni slip apa pulak kan. Ini slip permohonan ke politeknik/kolej komuniti. Dengan no pin 40850 telah memberi peluang aku belajar seketika di Kolej Komuniti dan belajar selama 3 tahun di Politeknik. Mencipta ribuan kenangan selepas diterima sebagai pelajar. Masa aku apply sambung belajar nie aku buat kat cc jer tau. Takdenya nak wifi dimana2 macam zaman sekarang ini. Hakikatnya, zaman dah berubah. Tak de dulu takdelah sekarang. 


Selepas aku habis ambil peperiksaan SPM, aku pun tanamlah niat nak berkerja sebelum dapat tawaran sambung belajar. Tujuan nak kerja ialah nak kumpul duit untuk ambil lesen kereta. Nak dijadikan cerita, aku dapatlah kerja kat farmasi Armada Samudera nie. Selepas 2 minggu kerja, aku kena chicken pox untuk pertama kalinya dalam hidup. Dapat cuti sakit selama 5 hari. Selepas 5 hari, chicken pox aku tak pulih lagi, jadi aku ambil keputusan tuk berhenti sahaja. Aku hantar surat berhenti 24 jam. Gaji langsung tidak dibayar. Hehehe...Sudahnya, mak aku yang sponser penuh aku ambil lesen kereta. Hehehe...Terima kasih mak. Sayang mak sampai hujung nyawa. 


Ini pula kad pelajar semasa menjadi pelajar kolej komuniti. Aku jadi pelajar kolej komuniti selama 2 minggu sahaja selepas itu aku dapat tawaran wat diploma di politeknik. Jadi, aku keluarlah kolej komuniti nie. Bagi aku lebih baik aku terus wat diploma dari buat sijil dan selepas itu ke diploma. Dari sijil pelukis pelan senibina ke diploma pengurusan hotel dan katering. Hahahaha....Walaupun tak semua yuran dikembalikan, tapi aku bersyukur sebab keluarga tak membantah ketika aku mahu menukar pengajian. Alhamdulillah....


Ini baru sebahagian kenangan yang aku ada. Banyak lagi sebenarnya...Contoh macam kad2 raya, pembalut hadiah, kad pelajar politeknik, kad pelajar sementara UPSI, pembalut coklat cadburry, kad keluar masuk kamsis, nota2 kecil dari kawan2, pemberian hadiah dari kawan2, tiket wayang, resit belian, duit, kad-kad nama, origami dan apa juga pemberian orang lain atau apa yang aku lalui untuk dijadikan kenangan. Kenangan adalah sesuatu yang sangat indah untuk aku hargai...





Aku ada koleksi yang paling mahal. Korang tak dibenarkan ketawa sama sekali....Tengok dan amati betul2 koleksi ini. Siap sedia utk tgk....

1
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
2
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
3
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Ermmm....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Orang yang sama tapi variasi yang berbeza...hehehe...Aku jer boleh ketawa, korang tak boleh....
.
.
.
.
.

Kalau versi teknologi terkini pulak, printscreen apa2 mesej yang memberikan kesan sentimental pada diri dan simpan pada 1 tempat tempat yang orang lain tak boleh jumpa. Kalau rajin, akan menulis di satu penulisan yang lain. Buat sementara waktu nie, belum ada rasa nak kongsikan penulisan itu kepada umum lagi.


Ikuti Mengulit Kenangan utk part yang seterusnya yer... :-)

No comments:

Post a Comment