HANYA AKU...

HANYA AKU...

Sunday 6 October 2013

Kepentingan Atau Mementingkan???

Belum habis aku fikirkan kat mana nak simpan si kuda putih aku sebelum aku balik cuti raya haji untuk beberapa hari, telah datang 1 lg dugaan untuk aku. Berat betul dugaan kali ini. Dugaan mencari sekolah praktikum...


Hari tu bila aku tanya pada KJ, katanya mintalah dimana sahaja yang kamu mahu atau mengikut yang telah ditetapkan didalam portal. Tetapi, bila sampai kepada pensyarah lain, lain pula yang jadi. Pilihan sangat terhad. Hanya sekitar Selangor dan Kuala Lumpur. Kalau mahu ke KV, baru skopnya ditambah sedikit. Mampukah aku ke KV. Ilmu didada pun tak selautan mana. Kesalahan aku mampu merosakkan 1 generasi. Aku berharap sangat yang aku dapat balik ke Melaka atau mungkin bila Johor buka, aku boleh ke Muar. Tetapi sekarang, tidak seperti yang aku jangkakan. Keadaan sangat menekan. Adakah wajar dengan alasan batch aku yang sedikit, maka lingkungan kawasan juga dikecilkan. Atau dengan alasan lain, memudahkan pensyarah. Setahu aku, pensyarah di bayar gaji untuk melihat prestasi praktikum kami. Boleh claim duit minyak perjalanan. Tak kan alasan nak mudah itu perlu menjadi tunggak kepada kami yang cuba mencari pengalaman mengajar ini. 

Untuk diri aku sendiri, duit PTPTN tak pernah berjaya aku gunakan sehingga ke penggujung sem. Setiap sem, pasti aku akan termenung memikirkan dimana untuk aku dapatkan belanja tuk teruskan ke pengakhirannya. Bila hanya Selangor dan KL, Ya Allah, aku perlu mencari rumah sewa. Bahan untuk membuat ABM perlu disediakan setiap hari. Belanja itu dan ini lagi. Mampukah aku hidup seorang diri. Cukupkah dengan PTPTN sahaja. Nak bukak mulut minta dengan mak pun aku tak sampai hati. Aku sangat stress ketika ini. Sangat stressssssssssssss. Nak hidup di KL, taraf hidup bagaimana pulak...Kalau di Selangor, tak kurang hebatnya pula. 1 sekolah hanya utk seorang sahaja yang sama kos. Dengan siapa utk aku berkongsi???

Aku tahu aku boleh...Aku juga tahu aku mampu...Tapi tika dan saat ini aku sangat buntu memikirkan apa yang terbaik utk aku. Kalau ikutkan hati yang sedang bercelaru ini, hendak sahaja aku marahkan pengurusan...Tetapi apakan daya, aku hanya pelajar biasa. 

Ya Allah, Kau tenangkanlah hati aku yang sedang berkecamuk ini, Kau sabarkan aku menempuh ujian ini, Kau bantulah aku untuk keluar dari masalah ini...Aku merayu Ya Allah...Berikan aku ketenangan memilih sekolah yang terbaik untuk aku. Berikan aku petunjuk dan kirimkanlah aku orang yang boleh membantu aku Ya Allah...Amin....

2 comments:

  1. aku tak minta untuk diberi pendapat sebegitu...terima kasih....

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah....sedikit kelegaan...Cukuplah Allah sebagai sebaik-baik penolong...Semoga 3 pilihan yg di beri adalah tepat, jika bukan ianya yg terbaik...Semoga ada pilihan yg baik utk aku. Dimana aku berdiri, disitu aku menabur bakti..Biarpun bersendiri, aku yakin aku mampu mengatasi..InsyaAllah...

    ReplyDelete