HANYA AKU...

HANYA AKU...

Wednesday 16 October 2013

Alhamdulillah...Selamat Hari Raya Aidiladha...

Alhamdulillah, hari ini keluarga aku sempurna melakukan qurban atas nama orang2 yang telah meninggal dunia. Nasib baik pak imam memilih utk menyembelih rumah kak long yang pertama dan seterusnya barulah ke surau2 yang membuat qurban berkelompak. Jika mula awal, maka selesainya juga awal. Beberapa tahun lepas, kami pernah lakukan qurban famili juga dan giliran pak imam datang ke rumah aku adalah selepas zuhur, jadi selesai daging qurban diedarkan juga lewat. 

Kali ini, segala urusan dipermudahkan. Dari membaringkan lembu sehinggalah daging diedarkan berjalan dengan lancar. Apa yang penting, kerjasama. Yang penting, cara penghayatan qurban pada diri masing2. Aku melihat dari jarak jauh jer lembu di qurbankan. Bukan takut melihat dari jarak dekat, tetapi sebab ramai sangat lelaki. Jadi, agak kurang manislah diditu. Abg aku yang beriya ambil gambar. Hehehe...Masih mampu mendengar pak imam bertakbir sebelum lembu disembelih. Sempat juga dalam kesibukan masing2, kami berbincang ingin membuat qurban famili lagi tahun hadapan utk org2 yg hidup pula. InsyaAllah, jika dimurahkan rezeki. 

Menyembelih dan melapah dilakukan dibelakang rumah kak long, selepas itu setiap punggung lembu di hantar ke rumah aku utk ditimbang dan dibungkus sebelum diedarkan ke seluruh jalan parit alai sebagai sedekah qurban dari keluarga aku. Besar jugak lembu tu. Jadi, banyaklah daging yang dapat. 

Seperti kelazimannya, aku hanya mampu menyumbangkan tenaga jer dalam membantu apa2 yang diperlukan. Memang sibuklah aku hari ini. Jadi org kanan mak aku. Bak kata mak aku pun, "tumpul2 dia, bila ada boleh pakai juga"...Hahaha...Tumpul pun tumpullah mak...Segala peluh keluar. Penat memang tak terkata tetapi hati puas sebab dapat buat banyak perkara. Kaki punyalah leguh, puas manja2 dgn dak bang tuk minta di urutkan tetapi dia tak nak gak urutkan. Esok pagi kalau bangun, gerenti injured...Urut sendirilah jawabnya. Bila petang dapat mandi, sangatlah lega segala kepenatan. Badan dengan peluh yang tak henti campur bau asap dari kayu api masak sup daging. Biasalah kan, bab2 hidupkan dapur kayu dan jaga api nie mmg kerja aku. Tahan jer mata masuk asap. Hehehe...Walaupun tak semua adik-beradik balik kampung tuk raya haji, ianya tetap diraikan dengan menu raya seperti biasa dan meriah. Tu lambang keluarga aku.

Semasa menunggu sup gear box masak, abg nip sangat seronok bercerita tentang wifenya kat kami semua. Wifenya dijangka melahirkan anak keduanya pada 28/11. Jadi, dia bertanya pendapat anak buah aku yang keje nurse tentang samada dia mahu ke hospital kerajaan atau private. Dia sangat berkira-kira tentang perihal itu kerana banyak pendapat yang memberitahunya. Rahim isterinya tidak kuat. Jadi, diawal kehamilan isterinya terpaksa melakukan pemedahan kecil utk "mengikat" rahim supaya ianya kuat dan ikatan itu akan dibuka semula pada masa dia melahirkan anak nnt spya blh mngandung lagi. Ya Allah, kami sekeluarga berdoa suapa Kau berikan abg nip kami sekurangnya seorang anak yang mampu memanggilnya walid dan ibunya umi. Anak pertama yang Kau brikannya dlu hanya mampu hidup didalam rahim ibunya selama 5 bulan dan hidup kedunia selama 11 jam. Kami redha dan abg nip juga redha walaupun ketika itu mak kata abg nip selalu termenung. Anak sulung lelakinya yang bernama Muhammad Bin Hanif. Itulah zuriat pertamanya selepas mereka menunggu 11 tahun untuk memiliki zuriat sendiri. Pelbagai usaha mereka lakukan. Malah ketika kenduri arwah dulu, nama anaknya juga tersenarai sebagai sedekah arwah yang kami kirimkan. Untuk zuriat keduanya, kami sekeluarga berharap segalanya akan selamat. Ibu mahupun anak. Menurut cerita abg nip zuriat kali ini setelah discan ialah perempuan. Dan mereka tidak kisah apa pun jantina yang bakal keluar nanti. Malah abg nip juga berkongsi bakal nama anaknya kepada kami Quratul Hasanah, Nurul Hasanah atau Muhammad Nabil. Abg nip lebih suka Nurul Hasanah dimana N adalah pangkal nama isterinya, H adalah pangkal nama dia dan Hasan adalah adalah nama arwah nenek isterinya yang isterinya setia menjaga sehingga akhir hayatnya. Menurut abg nip, dia memilih untuk memantangkan isterinya dirumahnya sendiri di Pasir Gudang dan akan dijaga oleh mertuanya disana. Jadi, jika mak mertuanya mahu pulang ke Singapore, dah dekat sangat. Abg nip sangat ceria bercerita tentang anaknya ini. Kali ini percubaan mereka adalah secara normal dan bukan lagi tabung uji. Ya Allah, berikan peluang pada abg nip dan isteri membesarkan zuriat mereka. 11 tahun sudah cukup lama untuk mereka menunggu tanpa merunggut. Bila kak long bertanya tentangpantang isterinya, katanya tiada pantang yang teruk malah mengidam juga yang biasa2 sahaja cuma Dr tak benarkan memakan anggur merah kerana anggur mampu menggugurkan janin dan Dr sarankan memakan ikan keli kerana sangat baik untuk kesihatan. Sifat anggur adalah sama seperti nenas. Wallahualam...Sebulan lagi kami akan tunggu kelahiran orang baru dalam keluarga besar kami dan semoga tahun hadapan abg nip akan dapat beraya bertiga. InsyaAllah...

Hari yang sangat seronok dah puas hari ini....Mau rehat. Raya Qurban dan assingment pun terkorban. Hahaha....Perancangan tugasan mmg baik, pelaksanaannya hampeh. :-) Hakikat setelah sampai di kampung. Hahaha....


No comments:

Post a Comment