HANYA AKU...

HANYA AKU...

Saturday 6 July 2013

Belajar dari 1 titik untuk menjadi 1 kehidupan....

Alhamdulillah...Selesai sudah cabaran yang didebarkan selama ini.  Terima kasih kepada semua warga SMK SG RAWANG kerana memberikan peluang kepada aku dan kawan2 untuk menjalani microteaching.  Secara keseluruhnya, 5 hari di sekolah memberikan pengalaman yang baru buat aku.  Warga sekolah yang mudah mesra amat melegakan hati. Dapat menjadi petugas untuk sukan tara sekolah untuk acara lompat jauh perempuan dan acara balapan 800 m serta menyertai bacaan yassin sekolah setiap pagi jumaat...


Bersama cikgu Suhillah Harun. Terima kasih cikgu kerana beri kami masa pengajaran cikgu untuk kami buat microteaching.






Kemeriahan sukan tara sekolah...




Bakal2 cikgu dengan gaya tersendiri

...................................................................................................................................................................


Bercerita soal pengalaman mengajar, bohonglah kalau x rasa berdebar kan. Byk sgt kesilapan.  Sangat mudah membahasakan diri dengan "saya" bila mengajar.  Kebanyakkan kesilapan tersebut luar kawalan.  Tanpa sedar.  Lain dirancang atas kertas, lain yang jadi...Hahaha...X berani nak view semua video yg ada.  Nantilah, bila dah ready nnt baru aku tgk utk di edit.



Tingkatan 3 

...................................................................................................................................................................


2 hari kami cuba untuk mencari nasi ambang yang dikatakan sedap dalam masyarakat jawa disana tetapi tidak diketemui. Tak de rezeki namanya. Maka, dengan usaha sama semua, maka kami adakan juga nasi ambang versi kami dengan lauk pauk sendiri tetapi konsep makan dalam dulang, dikekalkan...Hehehe...Pengalaman baru. Terasa ukhwah bila lakukan sebegitu. Teringat ketika zaman kecil2, jika aku dan kawan2 main2 di bawah pokok depan rumah aku, kakak aku akan letak nasi dalam dulang, berlaukan apa2 yang dimasak dan panggil aku makan dengan kawan2.  Berebut2 kami makan sama2 dalam dulang. Ikan goreng, telur goreng dan kicap disertakan dengan  nasi panas, menambah selera lagi kami makan bersama.  Tak selalulah buat begitu sebab bukan selalu lokasi bermain didepan rumah aku. Lokasi bermain sentiasa berubah.



Nasi ambang versi KAMI...

...................................................................................................................................................................


Sempat juga kami manfaat masa yang ada walaupun keletihan untuk mengambil angin petang di pantai Gold Cost Sepang.  Tetapi kami hanya dapat luangkan masa yang singkat kerana difikiran kami ketika itu adalah episod akhir Teduhan Kasih...






Agak2nya, apalah yg sedang diperkatakan...




...................................................................................................................................................................

Alhamdulillah, keputusan sem nie paling baik dari keseluruhan sem.  Tidak diduga. Allah maha mengetahui semuanya. Subjek paling digeruni, LK membuahkan hasil yang tidak menghampakan.  Syukur sgt2...Teme kasih sgt2 kat Sir Tee.  Aku tahu sir byk sgt membantu.  Bila difikirkan semula, sangat byk kesabaran teruji dengan subjek nie, setiap kali habis kelas, setiap kali itulah pasti ada linangan air mata mengenangkan nasib.  Hampir setiap minggu, diantara selepas kelas LK dan dalam perjalanan ke kelas perniagaan baru, pasti ada monolog yg akan aku mengadukan kepada Maha Pencipta. Mesti ada rasa kesedihan di hati yg dilepaskan secara bersendirian.  Setiap minggu latihan dibuat bersendirian.  Hanya sekali sahaja dulu diajar oleh kawan dirumahnya, selepas ada perkara yg berlaku dan kekangan masa yang ada. Aku membuat latihan secara meniru latihan kawan2 yg lepas dan cuba memahami secara sendiri.  Bila ulangkaji sebelum final, betapa bersepahnya bilik dengan kertas.  Nasib baik roomate dah habis dan balik awal.  Jadi kalau bersepah, hanya aku sahaja yang melihat. Atas tilam pun penuh kertas.  Aku tidur di atas tilam nadia.  Aku igt lg, tajuk isometri seharian aku bersamanya. Ulang latihan yang sama berulang kali. Alhamdulillah, subjek ini membuatkan aku menggigil melihat keputusannya. Berniat memberi aiskrim kat seseorang, aku akan tunaikan nanti...In Shaa Allah...Usaha perlu ditingkatkan lagi....Semester depan ada percaturan baru untuk subjek. Semoga Allah permudahkan lagi perjalanan seterusnya...Aminn...


...................................................................................................................................................................

Sekembalinya aku ke kampung, aku mencari-cari kelibat Si Kuning.  Seperti yang aku agak, kuning sedang tidur ketika aku sampai. Sengaja aku tak ganggunya dulu.  Memang rindu kat dia. Bila semua barang dikemas, aku panggil kuning...Melaung dia nampak aku.  Terus aku angkat untuk mengendongnya...Masih juga bising mulutnya. Aku tahu, dia rindu untuk duduk atas kaki aku.  Selepas letakkan dia atas kami, diam terus suaranya. Ternyata dia sangat rindu pada aku ketika itu.


Dapat duduk atas kaki, terus diam...

...................................................................................................................................................................

Seminggu berada di tempat org, betul2 memberikan aku pengalaman baru yang sangat berharga untuk diinganti.

No comments:

Post a Comment