HANYA AKU...

HANYA AKU...

Wednesday 10 July 2013

Pengalaman Guru Terbaik...



Disaat duduk atas tangga dan memandang halaman rumah yang lapang, fikiran terus teringat peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam diri satu persatu. Yang menggembirakan mahupun yang menyedihkan. Terdetik di hati melihat siapa aku sebenarnya di mata Maha Pencipta. 

Bila berbicara soal kepercayaan dan amanah, ianya bukannya perkara yang kecil. Ianya 1 perkara yang besar jika kita salah memegang keduanya dalam kehidupan. Semua orang buat silap. Tetapi sebagai Hamba Allah, tidak seharusnya kita terus membuat silap. Pentingnya diri kita hari ini dan bukannya diri kita sebelum ini. Sebelum ini adalah pengajaran terbaik untuk kita melalui hari2 mendatang.  

Amanah yang kita pegang kecil atau besar ia adalah rahsia yang perlu disimpan.  Dari amanah, maka terjawablah siapa kita dimata org lain, seorang yang jujur atau tidak. Kejujuran datangnya dari sifat amanah.

Pesan bff aku pada aku 1 ketika dulu, "kita tak boleh mudah tuk percayakan org lain"....Kenyataan itu bukan mudah untuk aku terima. Kerana, org yang dia tidak percaya, org itu adalah org yang aku percaya.

Sebenarnya, kepercayaan terhadap org sekeliling kita pelajaran dari mata yang melihat dan telinga yang  mendengar. Selepas beberapa peristiwa yang berlaku didepan mata, dan diri aku sendiri "aku tidak mempercayai sesiapa lagi melainkan mak dan ahli keluarga aku".

Byk perkara yang berlaku di depan mata menjadikan aku seorang yang sangat berhati-hati. Kecewa dgn sikap diri sendiri yang pernah terlepas cakap perihal kawan baik sendiri satu ketika dahulu dan akhirnya aku bukanlah org yang dia percayai lagi. Kecewa dengan sikap kawan2 yg sikapnya baik didepan mata tetapi pegangan amanahnya sangat rapuh.


Contohnya, apabila ia berada dikelompak orang lain, dan dia menerima amanah untuk dipegang. Bak kata bahasa yg mudah faham, "habis2 kat kita2 jer"....Tetapi apabila sampai dikelompok lain, dia telah "membuka" amanah itu dikelompok lain dan dengan perihal yang sama "habis kat sini jer,jgn bgth org"...Kan, tanpa disedari amanah itu tidak dipegang rapi. Secara tak langsung, beberapa org dari kelompok baru telah menjadi pemegang amanah pula. 

Dari sudut lain untuk kita fikirkan jenis2 org begini ialah, jika dgn org yg tadi amanahnya boleh terlepas tak mustahil jika kita berikan amanah kita padanya, amanah kita juga akan terlepas pada org lain. Pandangan org lain mungkin sama pada kita, sebaliknya ada rahsia kita yang orang lain telah ketahui. Bahaya2...Org yg diam2 tp berisi nie lebih dasyat dari org2 yg bising...

Dari contoh yang lain pula, secara tiba2 kita mendapat pesanan ringkas yg bunyinya adalah mengancam amanah yg dipegang. Dari pendapat org lain, ianya hanyalah propa semata2...Tetapi dari si penerima SMS, ianya sangat tahu setiap kenyataan yang diterima mesti ada sebab. Cepat atau lambat, ianya pasti akan terbongkar juga...Dan akhirnya bila diketahui puncanya, si penerima hanya mampu mengucapkan Astafirullahalazim...dan tidak mengambil tindakan mana2 pun hanya menyerahkan apa yg tersimpan dihatinya utk diadili Illahi..

Contoh yang lain pula, di depan mata sendiri kecurangan amanah berlaku. Eh, rasa nak meletup pun ada. Memandai sungguh si dia nie sedangkan aku sendiri tak menghebohkan apa yang berlaku. Perlukah kau menjawab pertanyaan org lain tentang aku sedangkan aku tak mengizinkannya. Jika kau tahu sekalipun, kau tak boleh memberitahu tanpa izin aku. Paling sempoi, dpn mata aku lg ko lakukannnya. Aduss..Kan kita dah janji sebelum nie, "kita2 aja yer"...Semudah itu ko nk lepaskan. Sabar je la...

Banyak lagi contoh yang berlaku dalam kehidupan aku. Dari contoh2 tersebut yang menjadikan aku tidak mudah mempercayai org lain. Kerana pengalaman mata dan telinga adalah guru terbaik untuk aku. Janganlah kerana org lain nanti, kita yg masih memegang amanah dilabel "salah" oleh org lain. Mak selalu cakap, "api dalam sekam nie ada kat mana2 aja"...Hati-hati dalam tindakan. 

Apa yang ada dalam diri kita, hanya kita yang mengetahui. Sekiranya diuji, diamkan diri dan serahkan diri kepada Illahi. Pasti ada keadilan dalam diri sendiri. Adalah lebih baik kita mengenali diri kita sendiri dari kita mengharapkan orang lain memahami diri kita.

Apa yang aku tulis ini bukan untuk ditujukan kepada sesiapa. Ianya hanya penulisan untuk peringatan diri sendiri kerana setiap langkah kehidupan bukanlah sesuatu yang mudah.  Banyak cabaran dan ujian yang bakal mendatang.

Kadang kala, merahsiakan sesuatu didalam diri sendiri adalah lebih baik dari disharekan kepada org lain....



Apapun penulisan disini, dari saya, untuk saya dan kerana saya...."HANYA AKU..." 
Hanya aku selamanya...

No comments:

Post a Comment