HANYA AKU...

HANYA AKU...

Sunday 14 July 2013

"Memanusiakan" manusia...

Esok adalah hari pertama praktikum utk batch kedua kos aku. Kali ini kos aku mempertaruhkan 50 org pelajarnya untuk membawa nama UPSI dan kursus untuk menjadi guru bitara di sekolah.

Batch pertama dulu telah memberikan komen positif dan negatif dari pihak sekolah. Kalau yang positif tu, Alhamdulillah...Yang negatif tu, perlu diperbaiki dan bukan diulangi oleh junior2 yang seterusnya. Batch pertama dulu ada masalah sikit sehingga 2 org terpaksa mengulang praktikum. Kalau blh, batch yang bakal ke sekolah esok dan batch2 seterusnya tidak berlaku seperti itu lg...

Batch aku akan keluar berpraktikum tahun depan. In Shaa Allah dalam bulan Febuari selama 16 minggu. Wah, dah tak lama lagi tu...Lebih kurang 8 bulan...Tanggungjawab memanusiakan manusia bukanlah 1 tanggungjawab yang mudah. Bersediakah aku. Batch paling sedikit. Hanya 26 org. Jadi semua pensyarah sangat kenal tiap2 seorang dari kami. Kalau selama ini, study hanya untuk exam, pas ni nak turunkan ilmu baru tahu betapa pentingnya persediaan fizikal dan mental untuk mendidik anak bangsa yang perlukan ilmu. Mampukah aku???

Kalau batch pertama dulu hanya beberapa negeri sahaja yang buka untuk praktikum, batch kedua hanya Selangor dan Perak dan batch aku nanti mungkin Selangor dan Perak juga. Lupakan sahaja untuk berpraktikum di negeri sendiri. 

Kadang2 terfikir juga nak berpraktikum di negeri orang. Mengambil pengalaman selama 4 bulan di tempat org. Dimanakah agaknya. Aku tidak tetapkan lg...Perak atau Selangor?..Bandar atau pinggir bandar. Ermmm, apa2 pun aku perlu mula berjimat cermat untuk sara diri tuk praktikum nanti.

Yang perlu aku fikirkan :

- Menyewa bilik atau rumah
- Berkongsi dengan orang lain atau bersendirian
- Kenderaan ke sekolah
- Lokasi sekolah
- Makanan
- Bil air, elektrik dan broadband
- ERT menengah atas atau KHB menengah rendah
- Kewangan untuk menyediakan bahan ABM/BBM
- Duit ketika kecemasan
- Baju2 untuk praktikum, (upah jahit atau beli siap)
- Printer baru (Hehehehe...)
- Kemudahan sekitar sekolah dan sekitarnya
- Kalau dpt bawak kucing, kn best...Tp klu kwn x suka kucing, ermmm
- Dan lain-lain....Masih banyak yang berlegar2 dalam kepala aku...

Aku harap, aku tak susah mencari sekolah...Aku selalu tengok update status fb PULAMI tentang status penerimaan / penolakkan sesebuah sekolah. Contoh statusnya seperti begini :


Ada sekolah boleh menerima ramai orang pelajar dan ada sekolah hanya menerima beberapa orang sahaja. Ada juga berlaku kes2 seperti ini :

1. Permohonan DITERIMA selepas DITOLAK...
Kalau status macam ini, Alhamdulillah la kan...
2. Permohonan DITOLAK selepas DITERIMA...
Wah...sedihnya...Ditolak pulak, perlu cari sekolah lain
3. Permohonan DITOLAK
Sedangkan ramai pelajar lain yang mohon, semua diterima...Kita pulak ditolak sebab sekolah tu tidak mengkehendaki kos kita...Sedih...

Bagi pelajar yang DITERIMA, boleh mula mencari rumah dan sebagainya. Kalau yang DITOLAK, perlu cepat2 mencari sekolah lain yang memenuhi citarasa yang kita dah listkan dari awal.
Bagi aku, ada pro dan kontranya juga jika sekolah yang kita pilih mempunyai ramai kos lain dari universiti yang sama. Bila berlaku masalah, boleh kita minta bantuan dari seangkatan yang sama. Tetapi kalau seorang wat hal, ramai2 pulak yang tanggung malu. 
Tetapi jika kita bersendirian di sesebuah sekolah, jika berlaku masalah...Kita hilang punca untuk meminta bantuan dan pandangan. Ntah la...Yang pastinya, kos aku tak boleh sampai 2 org 1 sekolah. Ermmm, perlu dipertimbangkan sewarasnya pemilihan sekolah. Sebab lain padang lain belalang...Lain sekolah, lain suasananya.


Ni sebahagian kecil dari senior batch pertama aku yang berparaktikum dulu...34 org jer yang sudi memberi maklum balas bila di tanya di mana dan subjek apa mereka berpraktikum...Yang batch kedua, baru nak mula esok kan...Jadi tak tanye lagi...Batch pertama boleh pilih banyak sekolah. Aku pernah mendengar pengalaman yang mereka kongsikan dengan junior2 dulu. Ada yang okey dan ada yang sebaliknya. Ada yang mengajar subjek menengah rendah dan adik yang perlu mengajar ERT menengah atas dan ada yang keduanya. Ada yang perlu mengajar subjek lain selain subjek opsyen. Ada yang kehidupannya sekitar bengkel sahaja. Ada yang terlibat dengan penilaian PBS. Ada yang itu dan ada yang ini...

Apapun yang bakal berlaku, good luck tuk senior2 aku yang bakal memanusiakan manusia bermula esok.  Aku tahu 8 bulan tu sekejap jer, pejam celik akan sampai juga masanya tuk aku nanti. Jadi suka atau tidak, aku perlu mula memikirkan tentang praktikum. Seawal sem 6 kami telah mula memikirkan tajuk untuk projek akhir dan mula mencari sekolah yang sesuai untuk berpraktikum.


Praktikal VS praktikum...Jawapnya, praktikum... :-)




No comments:

Post a Comment