HANYA AKU...

HANYA AKU...

Friday 26 July 2013

Tradisi Kami...

Tradisi yang dah lama aku dan kawan2 lakukan ialah berbuka bersama. Sejak di zaman aku belajar di poli lagi kami dah lakukan.  Dari kumpulan yang besar jumlahnya dan semakin berkurang setiap tahun sehinggalah sekarang. Selepas beberapa tahun, hanya aku dan azie@gogo jer yang tinggal. Yang lain-lainnya dah ada komitmen masing-masing.  Jika kebelakangan tahun nie bertiga, ttp tahun ini tinggal aku dgn azie jer.  Seorang lg geng kami dah kahwin. Jadi dia perlu berbuka dengan suaminya. 

Selalunya, kami akan set 1 tempat untuk berjumpa dan berbuka bersama. Akan sampai awal ditempat tersebut untuk berbual panjang perihal masing-masing setelah sekian lama tak jumpa. Hehehe...Selepas berbuka akan solat magrib dan selepas itu kami akan bershopping raya....Yahoooo....Hehehehe....Bila keluar dengan kawan2, merekalah jadi perunding imej pada aku. Tak jumpa apa yang di cari, akan cari kat tempat lain pulak. Kalau tak jumpa juga, kita pergi hari lain pulak.

Alhamdulillah, sejak aku masuk UPSI, cuti sem aku jatuh pada bulan puasa. Jadi aku tiada masalah utk jumpa mereka bila-bila masa. Hari ini aku hanya berbuka dengan azie jer. Selalunya kami berbuka di K5 restaurant tetapi tahun nie kami ubah selera ke tempat yang lebih banyak pilihan dan berdekatan dengan masjid untuk solat magrib sebelum kami memulakan operasi membeli baju raya...

So, apa yg kami lakukan utk hr ini bersama...

Kami keluar awal sekitar jam 5.30 ptg sebab nk singgah Tesco dlu...Mak kirim durian suh bg kat azie...Semerbak bau durian dalam kereta.  Pastu destinasi pertama ke tesco. Lepas tak jumpa apa yg dicari, haluan diubah ke kedai makan tuk berbuka sbb takut ramai org. Dek kerana aku terleka melihat 2 ambulance yg bergerak secara sekaligus, jadi aku sudah terlajak mahu parkir kat kawasan parkir kedai makan tersebut. Nk u-turn mmg fikir byk kali la sbb keadaan trafik yg agak perlahan. Jadi aku tumpanglah parkir kat halaman pusat dealisis yg x jauh dari kedai makan tu dan kami pun exerciselah berjalan kami.

Lepas selesai makan, kami menujulah ke kereta. Terkejut kami bila tgk pintu pagar pusat dialisis tu dah berkunci. Padahal kereta ada kat perkarangan pusat tu lagi. Masalah2....So, kami cuba lah cari loceng utk tekan, tp sbnarnya pagar tu belum dimangga lagi. Jadi kami tolak pastu aku keluarkan kete dan azie tutup semula pagar.  Selepas tu kami singgah masjid Al-Azim tuk magrib dlu...

Usai solat, destinasi seterusnya ke Bazar Hang Tuah Mall...Tahun2 sebelum nie aku akan gi Bazar Taman Cempaka, tetapi bazar tu dah pindah ke Hang Tuah Mall...Payah jugaklah nak cari parkir...Seawal memulakan operasi berjalan,

Azie : Beb, tema warna apa kau nak tahun nie?
Aku : Aku tak pilih lagi...
Azie : Tak pe, kita jalan dulu. Pastu ko pilihlah nak warna apa. Jgn sama dgn tahun lepas lak...

Dah suku perjalanan kami berjalan,

Azie : Warna apa?
Aku : No idea..
Azie : Tak pe jalan lagi

Sementara aku duk belek-belek baju dan fikir nak warna apa. Azie duk memilih baju2 dia juga. Tambahan dari baju raya yang dia dah beli awal masa dia keluar dating dengan ayah dia tuk belikan baju Pak Manap...Hehehe..

Aku : Aku nk warna ............
Azie : Pattern? Org dah bgth ko hr tu kn...
Aku : Tp beb...
Azie : Okey la. Percayalah ckp org nie
Aku : Aku nk pattern bla...bla...bla...Pastu kain nak bla...bla...bla...Budget bawah bla..bla...bla...
Azie : Senang, byk kat sini. Jom cari

Azie memulakan tugasnya menentukan jenis kain dan baju ikut yang aku nak. Azie seorang yg jujur. Kalau tak sesuai, dia kata tak sesuai. Kalau yang aku berkenan tp kain tu jenis panas, dia akan bgth...Dia mmg pakar bab-bab baju nie...Jadi, aku ikut jer...Dan dia juga pakar bab2 tawar-menawar nie...Hehehe...Jadi, aku serahkan padanya...

Akhirnya, dapatlah sepasang baju raya tuk aku. Sepasang jer yg aku nk beli pun. Tu pun tuk balik kg nenek. Baju pagi raya dah lama siap ditempah. Hehehe...Lenguhlah dibauatnya...Semua lorong kami masuk. Misi azie membeli sambul angpau gambar koleksi rancangan kartun kat tv pun berjaya...Nak bagi kanak2 kan..Hehehe...

Azie : Nak upin ipin yang ni ke yg tu?
Aku : Okey yg nie, tp Angry Bird yg ni pun ok
Azie : Payah pulak nak memilih, watnya Manis nak semua gambar. Naye org
Aku : Kalau aku, aku tak kisah gambar apa kau nak bagi. Yang penting isi dalamnya
Azie : Kau memang...
Aku : Hahahaha...

P/S : Manis ialah anak buahnya

Sekitar pukul 10.15 pm kami tinggalkan bazar tu dan bergerak ke bazar Telok Mas pulak sekadar cuci mata. Aku nak cari bruch utk anak-anak buah aku yang kecik dengan gambar bunga,ladybird,reben dan sebagainya...

Semasa jalan-jalan tuk lenguhkan kaki seterusnya.

Azie : Beb, org nak belikan Pak Manap kopiah baru
Aku : Jom lah. Tp kau tahu ke saiz kepala Pak Manap
Azie : Kita trylah...

Kat kedai songkok

Aku : Yg ni pun boleh
Azie : Tak nak la. Org nk mcm nie
Aku : Yg ni la. Nampak Pak Manap muda sikit
Azie : Mcm mn ni beb, org x sure saiz kepala ayah.
Aku : Telefon ayah kau jap
Azie : Tak mau aku. Nnt dia kata kopiah lama elok lg
Aku : Oh, nak hadiahkan lah nie. Esok kau cilok kopiah Pak Manap, nanti ko singgah la sini beli
Azie : Ermm, nnt lah tgk mcm mana.

So, jam dah nak ke tengah malam, jadi kami pun baliklah. Sebelum tu singgah 7E dlu tuk beli top up dan susu utk Kuning aku.

Semangat la member aku yang sorang nie nak beraya tahun nie. Selepas beberapa tahun tak dapat cuti di hari raya pertama, kali nie dia dapat cuti. Bila abg2nya dan kakaknya tahun ini beraya dirumah mertua masing2, dan dia pula bercuti. Dia yakin yang Pak Manap tak kan rasa sunyi. Pas pemergian arwah mak dia, dialah yang banyak ambil tanggungjawab jadi seorang mak. Jadi, sebolehnya dia nak Pak Manap happy tahun nie... :-)



No comments:

Post a Comment