HANYA AKU...

HANYA AKU...

Saturday 13 July 2013

Kecelaruan...

Selain aku mempunyai masalah menentukan kanan dan kiri, aku juga mempunyai masalah menentukan penggunaan istilah bahasa melayu dalam kehidupan. Tapi tak semualah. Heheheh

Kecelaruan istilah tersebut ialah antara sejat dan padat. Aku selalu salah menggunakan 2 istilah nie dalam susunan ayat BM aku. Selalunya bff  aku yg perasan aku salah guna istilah dan dialah yang selalu tegur. Hehehe...Aku yang salah guna nie, dgn confident jer susun ayat. Padahal aku pun tak tahu makna yang betul istilah keduanya tu. Aku rasa aku guna dengan betul. Rupanya salah...Hehehe...


Agak2 istilah "sejat" atau "padat" yang aku gunakan ketika aku tanyakan 1 soalan kepada Dr Fazhana ketika kuliah peternakan leMbu pedaging dan tenusu? Dah la tye dari belakang, salah guna istilah lak tu...Aku gunakan "sejat"...Ahaks...

Nasib baik la perbezaan sejat dan padat nie tak kuar soalan SPM aku...Kalau tak, tak merasa nak dapt A dlm BM....Hehehehe...

Jom tolong aku betulkan kesalah penggunaan 2 istilah nie dengan bantuan Kamus Dewan Edisi Keempat...

Sejat

Hilang atau kering (air, minyak, dll) kerana menjadi wap dll


Padat

1.Penuh dan rapat sekali (isinya, kan­dungan, susunannya, dll)
2. Penuh, sesak, berasak-asak
3. Banyak sekali penduduk (daerah dll)

Aku harap pas ni aku tak salah lagi menggunakan 2 istilah ini pada tempat yang sesuai...Jangan bikin malu diri sendiri...

No comments:

Post a Comment