HANYA AKU...

HANYA AKU...

Monday 8 July 2013

Memupuk kembali...

Hehehehe... Actually, entry ni sepatutnya di publishkan awal tetapi ada bahagian yang tak habis ditaip lg kerana kekangan masa...a.k.a alasan jer semua tu....Hahaha..

Seawal memulakan sem 5 dlu, aku berniat utk memupuk kembali sikap menabung dalam diri yang dah lama pupus dalam diri aku.  Jadi aku belilah tabung dan mula menabung. Targetnya, setiap hari mesti ada duit yang dimasukkan dalam tabung.  Biasanya syiling la. Syiling yg harus ditinggalkan dalam beg duit tak lebih dari 50 sen sahaja,lebihnya ke tabung. Kalau ada rezeki lebih, masukkan duit kertas sekali. Duit 50 sen dan duit 20 sen baru di simpan secara berasingan. Saje jer...Hehehehe...




Tabung tersebut tetap dikeluarkan duitnya bila terdesak. 2 3 kali jugaklah keluarkan duitnya utk kegunaan. Adatlah kan. Nama pun pelajar. Hehehe...Setakat lepas utk beli brg keperluan dan makan, dah Alhamdulillah....

Bila tamatnya 1 sem, tabung dibawa pulang ke kampung utuk proses pengiraan dan dimasukkan ke bank.Mak tolong kira ketika tu. 



Lepas dah kira semuanya, hari yang sama aku bawa ke bank tuk di simpan. Tak byk pun. Tapi puas hati jugalah sbb berjaya menyimpan tuk 1 sem. Total semua x lebih pun RM 200.

Bila dikaunter, pengiraan dilakukan sekali lagi. Sementara mesin mengira duit aku, tanyalah petugas kaunter itu pada aku,

Petugas : Pernah dapat tabung
Aku : Pernah, tp masa saya kecik2 dulu
Petugas : Owh, nah amik tabung baru...
Aku : Terima kasih


Ready tuk ke bank



Yesss...Dapat tabung free. Aku bg tabung free kat mak aku. Aku lbh suka guna tabung yang lama. Sem dpn akan menabung lagi. Sikit2 pun tak pe. Asalkan setiap hari ada yang disimpan dalam tabung. :-)
Roomate saya pun suka menabung...




No comments:

Post a Comment