HANYA AKU...

HANYA AKU...

Tuesday 3 December 2013

Aku dan Mr K...

Bila menjelangnya hujung tahun, maka musim tengkujuh iaitu musim hujan juga tiba. TM mmg serasi dengan hujan. Kebelakangan ini hujan setiap pagi. Setiap hari jugalah kuliah aku diawal pagi. Bila melihat disebalik lampu jalan dengan bayangan hujan turun, hati pasti terdetik. Teduhlah di saat aku melangkah untuk ke kuliah. Peneman setia aku MCB, hanya mempunyai 2 tayar sahaja tanpa bumbung. Selalunya, hujan gerimis aku redah juga sampai ke kelas.  Tetapi berbeza dengan hari ini. Berbekalkan baju hujan, aku teruskan juga.  Tetapi gerimisnya agak kasar. Aku berkira-kira mahu teruskan juga sampai ke kampus baru atau melencong ke kampus lama. Belum sampai di kampus lama, hujan semakin kasar dan seluar telah basah. Jadi, aku ambil keputusan untuk melencong ke kampus lama. Kelibat Mr K pun berlalu. Mr K ialah bas Kiffah. Bas catar untuk pelajar UPSI. Sejak kiffah di lantik menjadi bas catar UPSI, aku tak pernah lagi naik. Hari ini dalam sejarah aku menaikinya. Selepas Mr K sesi pertama berlalu, aku pun belilah kuih dan tinggalkan MCB kesayangan di kampus lama dan menunggu Mr K seterusnya.  Mr K seterusnya sampai 7.55 pagi dan bergerak tepat pukul 8.00 pagi ke kampus lama. Aku samapi kelas sudah pastinya lewat. Lewat 20 minit.

Kelas sampai pukul 10.00 pagi dan selepas itu aku perlu menunggu Mr K kembali. Terjumpalah Iza dan Ila. Bak kata mereka, dalam sejarah sbb terserempak dengan aku tunggu bas. Hehehe...Mereka pelawa aku untuk naik dengan Aina tuk ke kampus baru tetapi aku menolak sbb biarlah aku berdating dgn Mr K utk hari ini.  Sampai kampus terus belikan tetamu di rumah aku nasi kerabu dan nasi ayam untuk aku. Dan redahlah aku balik ke rumah dengan MCB. Seperti di janjikan, hari ini aku dan kawan-kawan perlu setting salon tuk Beauty Line Project. Hajat dihati mahu naik MCB sahaja, tp bila sampai masa nak keluar rumah, hujan semakin lebat. Nasib baik kawan-kawan rumah tak de kelas, dapatlah aku pinjam payung mereka. Jadi, sekali lagi aku menunggu Mr K. Sekian lama rasanya aku tak berjalan kaki dalam jarak yang jauh dalam kampus. Selalunya senang-lenang aku menunggang MCB. Hr ini aku dapat rasa letihnya berjalan dari pintu timur ke bangunan Yusuf Ahmad. Dan habis setting salon tadi, Farikha tumpangkan aku sampai ke pintu timur dan untuk kali ke empatnya aku menunggu Mr K. Mr K di UPSI mmg tepat perjalanannya. Setiap 1/2 jam. 

Dalam hidup ini, kita perlu hadapi apa juga dugaan yang datang. Tidak boleh untuk sengaja bergantung harap dengan org lain. Kalalu ada yang bertanya td knp aku tidak meminta bantuan dari kawan baik sendiri. Jawapan aku ringkas, "tak perlu untuk aku susahkan sesiapa". 

Selagi kita mampu untuk hadapi kelemahan, selagi itulah kita harus terus berjuang.  Berjuang tanpa henti.  Setiap kali aku memulakan sem baru. Aku ada azam. Aku ada janji untuk diri sendiri. Aku perlu pertahankan janji. Aku pernah meminta bantuan dari seseorang, tetapi telinga aku menagkap sesuatu, mata aku menyaksikan sesuatu yang telah buat hati aku menangis. Sejak itu, aku selalu ingatkan diri. Tunaikan janji pada diri. Aku selalu pesan pada diri. "Berilah sebanyak-banyaknya dan bukan menerima sebanyak-banyaknya". Janji tetap janji. Pesan abang aku, "hidup ini bukanlah satu persinggahan tetapi satu pelayaran, walau apapun yang terjadi, hidup mesti diteruskan". Di sini, di UPSI aku menjadi apa yang aku selasa untuk lakukan. Janji aku untuk sisa-sisa semester yang masih berbaki hanyalah memerlukan ketabahan dan kesabaran untuk hadapinya. Dalam ketenangan ada keresahan, dalam keresahan ada kekalutan, dalam kekalutan ada Dia. Dia untuk aku mengadu dan mengaharap ketenangan. Biarkan org lain melihat senyum dan ketawa aku tetapi bukan kedukaan dan kesempitan pada diri aku.  




No comments:

Post a Comment