HANYA AKU...

HANYA AKU...

Friday 13 December 2013

The Electric Gorden

The Electric Gorden merupakan projek akhir aku dan kawan2 selama 13 minggu untuk menyiapkannya. "Gorden" dalam bahasa Indonesia bermaksud langsir. Kami gunakan nama gorden sebab 2 ahli kumpulan aku dari Indonesia. Aku pernah cerita sebelum ini. 

Banyak sangat dugaan untuk kami menyiapkan projek langsir elektrik ini. Paling risau adalah dibahagian litar. Alhamdulillah...Set litar yang kami beli di Jalan Pasar, di pasang sendiri oleh ahli kumpulan kami berpandukan litar skematik dan gambar litar lengkap yang kami dapat.  Risau jugaklah kalau-kalau litar tak berfungsi. Berlaku masalah pada peringkat awal bila motor tiba-tiba panas tetapi litar tidak berfungsi. Nasib baiklah Jafar tahu mcm mana untuk baikinya semula. 




Kami memang tiada masa untuk selalu bersama menyiapkan projek ini. Masa amali di bengkel kami manfaatkan sebaik mungkin. Selain itu, kami create group khas di fb untuk kami berlima sahaja. Kat situ kami bincang perkembangan semasa projek. Kami upload segala gambar dan maklumat untuk semua orang guna sepanjang nak siapkan dokumentasi bahagian masing-masing. Kami upload video untuk tunjuk kat semua orang dan minta pandangan masing-masing disebalik kekurangan yg ada. FB medium perhubungan yang kerap digunakan. Aku bersyukur sangat-sangat dapat ahli kumpulan assingment kali ini. Masing-masing ada kepakaran masing-masing. Ada yang pakar dengan litar, ada yang pakar dengan kerangka, ada yang pakar dengan jahitan, ada yg pakar dengan  kewangan. Semua ada peranan masing-masing. 

Hari ini merupakan hari yang dinantikan. Hari untuk semua ahli kumpulan menunjukkan projek dan folio dokumentasi masing-masing.  Bayangkanlah, sejam sebelum masa yang ditetapkan untuk presentation, group aku masih berhempas pulas untuk menyiapkan kasing suiz untuk projek kami. Masih menggergaji itu dan ini. Kat situ juga kami study bahagian masing-masing untuk present pada panel.  Oleh kerana kami tak jadi untuk adakan pameran, jadi panel luar di jemput untuk menilai projek akhir kami. 3 orang panel. Salah seorangnya adalah En Khairul, pensyarah yang mengajar subjek reka cipta ini dan 2 daripadanya adalah pensyarah luar dari fakulti lain. Alhamdulillah, projek dapat berfungsi di hadapan panel, dan presentation di sampaikan dengan sempurna, folio dokumentasi di serahkan juga dengan penambahbaikan di saat akhir. Alhamdulillah...Bersyukur sangat-sangat. Cuma tunggu markah yang akan diberikan oleh En Khairul jer lepas ni. Harap-harap dapat memuaskan hati. 



Terima kasih yang tidak terhingga untuk kawan-kawan dari ahli kumpulan sendiri dan kawan-kawan dari kumpulan lain yang sudi mebantu kami sepanjang kami nak menyiapkan projek ini. Terima kasih kepada En Khairul, En Salleh dan En Amir yang memberi jalan keluar disebalik permasalahan yang berlaku kepada kami. Akhirnya "The Electric Gorden" berdiri kukuh dan berfungsi dengan baik. Bermodalkan RM 500 sekumpulan, kami masih mempunyai baki kewangan lagi. Memang banyak perkara yang kami lakukan sendiri untuk meminimakan perbelanjaan. 


Inilah muka depan folio dokumentasi projek The Electric Gorden.


Kepuasan setelah berhempas pulas selama 13 minggu...Group yang memang best..


Selesai subjek RC tuk semester ini. Bernasib baik sebab tak dapat belajar dengan lecture yang menggerunkan semua orang. Sekarang, tunggu untuk final exam jer. Good Luck kawan-kawan. Semoga kita dapat keputusan yang cemerlang dalam RC...Aminn...



Aku kongsikan Album sepanjang kami bersama menyiapkan The Electric Gorden...










No comments:

Post a Comment