HANYA AKU...

HANYA AKU...

Wednesday 11 December 2013

Murah Rezeki...

Alhamdulillah...hari nie hari perut di jamu dengan makanan yang pelbagai. Pagi tadi adalah kelas amali terakhir untuk subjek kerja kayu, logam dan paip. Kami sekumpulan buat potluck sesama kami dengan mengundang En Amir dan En Salleh. Masing-masing bawa makanan masing-masing. Dengan ahli kumpulan seramai 15 orang, macam-macam juadah ada. Nasi impit, ayam masak merah, bihun goreng, kuih karipap, sandwich, keropok ikan, buah tembikai dan air teh o. Alhamdulillah...Kenyang. Kerjasama 1 sem bersama mereka dengan kerjasama yang baik disulami gurau senda dan gelak ketawa bersama. Antara kelas amali yang tak stress. Enjoy sahaja. En Amir yang memang sporting utk semua perkara. 




Malam nie pulak giliran subjek pengurusan diri pulak meraikan kepenatan setelah berhempas-pulas menjayakan Beauty Line Project selama 5 hari. Lokasinya Kalumpang Steamboat dan Grill...Aku dah beberapa kali ke sana. Hampir setiap sem. Tapi kali memang rasa mood merundum habis. Dengan 1 dapur di share dengan ramai org, lepastu api pembakaran yang lembap mmg buat aku rasa kurang selesa sebab perlu menunggu. Pilihan yang semakin terhad. Semua benda tak nampak menarik pada mata. Dan palinglah buat aku spoil pada 1 insiden yang tidak di sengajakan. Ermmm..terus spoil habis. Kena ketawa lak dengan kawan-kawan. Remuk jer rasa hati. Mereka tak bersalah. Mmg sensitif sgt2 kalau benda yg melibatkan makanan. Ntah la..Patut la hati rasa tak sedap jer. Dari kat salun lg rasa macam kurang happy nak gi makan malam ni. Mula2 bila dapat tahu Bebe tak dapat join. Rasa macam serba salah pulak dia x de. Padahal dia org yang selalu tolong aku dibelakang tabir untuk banyak perkara berkaitan dengan projek kali ini.




Bila hati mula rasa remuk, mulalah teringatkan mereka. Terus tangan menelefon Shuhada. Saje berpura-pura tanya khabar. Bila dia tanya seolah-olah dapat meneka aku dalam rasa yg x ceria, aku cuba berlagak biasa. Aku tahu, Shuhada selalu dengan ceria spontannya untuk hiburkan hati semua orang. Dan aku rasa selesa selepas itu.

Aku cuba berfikiran positif. Cuba utk tidak berfikir yang bukan2. Hati x cukup ceria sejak kebelakangan ini. Kening sebelah kiri dah bergetar dengan sendirinya beberapa kali. Ntahlah...Harapnya semua baik2 aje.

Teringat aku 1 kenangan antara aku dan mak 1 ketika dulu. Bila aku dah ambil piring dan garfu untuk menikmati bihun goreng mak di suatu petang, mak pun minta untuk hantarnya ke surau. Aku letakkan piring tersebut dan mencapai tudung dan kunci moto. Sebelum mak naik moto, di hujung jari mak ada secubit bihun goreng. Mak cakap, "jamah ni dulu, nnt balik makan lagi" sambil suapkan aku. 1 sifat mak, mak tak kan hampakan anak-anaknya kalau berkaitan pasal makanan.  Tak nak anaknya rasa terkilan.

Untuk hari ini, ada gembira dan ada suramnya. Inilah kehidupan. Setelah melalui, barulah kita tahu apa ertinya kenangan.

Puas hari ini aku makan nasi impit dengan ayam masak merah. 3 kali aku ulang makan. Alhamdulillah. Macam dekat jer dengan menu kak long selalu buat. Tetapi aku tak de rasa kepuasan makan steamboat malam ini. Alhamdulillah juga, kerana kedua-duanya adalah rezeki untuk aku nikmati.

Ada satu lagi rezeki untuk aku hari ini.


Sempat aku gi beli tadi sebelum naik ke rumah. Manalah tahu kalau aku lapar, ada juga benda aku nak makan. Kalau tak lapar, simpan peti sejuk la. Nanti panaskan dan baru makan... :-)

Skrg ni lebih baik gi mandi sbb badan dah bau asap. Baju pun dah melekat bau asap. Perlu dibasuh. Yang paling malang bila seluar dah melekat bau air dari segala bahan yang betul2 jatuh tadi. Super duper melekat baunya...Terapi kesabaran untuk diri sendiri...Huhuhu...

No comments:

Post a Comment