HANYA AKU...

HANYA AKU...

Tuesday 31 December 2013

2014



Kurang dari sejam, takwim 2013 akan berubah kepada 2014. Kat FB pun dah banyak status tentang azam baru dan tahun baru. Sebut pasal azam, seperti biasa azam2 tahun 2013 yang belum tercapai di bawa kehadapan dan ada 2 perkara yang ingin aku tambah. 1- Nak jadi guru praktikum yang mampu untuk mendidik dan bukan sekadar mengajar dan 2- Nak jadi rajin siapkan tesis walaupun tarikh hantarnya tahun 2015 nanti. Perlu bergerak mengikut flow yang di rancang. Sebenarnya azam ni bukanlah yang kita senaraikan pada awal tahun, kadang2 ia datang pada bila-bila masa dan bergantung pada keadaan. Matlamat yang kita usaha untuk mencapainya. 

Pastinya bila tahun meningkat, usia juga meningkat. Jadi soal "bila nak kawin" menjadi perkara yang selalu di tanya. Ermm...soal jodoh kan bukannya di tangan kita sebagai manusia. Allah dah aturkan elok masa dan tariknya cuma ianya masih menjadi rahsia. Sebagai manusia, kita hanya perlu berusaha yang lainnya Allah Maha Mengetahui. Kalau ada yang kata, kawin awal ni boleh wat pahala setiap kali bersama suami. Buat apa pun dapat pahala. Bagi aku pulak, selagi syurga aku belum berubah kepada suami, apa pun aku buat pada mak aku, pahala berganda2 juga besarnya untuk aku. Dari sekecil-kecil perbuatan, hinggalah perbuatan yang besar. Jadi, samalah dengan orang yang dah kahwin buat pahala dengan yang bujang macam aku ni. Jadi, perkawinan merupakan sesuatu yang akan sampai juga masanya nanti. "Kahwin lambat nanti susah dapat zuriat". Ni lagi satu masalah pemikiran manusia zaman sekarang, anak adalah rezeki. Rezeki kan bukan kerja kita. Anak bijak atau tidak, semua tu bergantung pada kita. Kesimpulannya, usia hanyalah 1 angka. Tiada apa yang tersirat dengan angka. Adalah lebih penting untuk kita menjalani kehidupan seharian dengan gembira dan melakukan perubahan kepada kebaikan walaupun sedikit. Tiada jalan keluar untuk masalah yang di tanggung, ada jalan selagi kita berusaha. 

Terkahir sekali, 2013 aku lalui dengan pelbagai kenangan yang semakin mendewasakan aku. Aku harap 2014 akan lebih baik lagi untuk kehidupan aku dan keluarga tersayang. 

Selamat tinggal 2013 dan selamat datang 2014.

Tika dan saat ini, perlu teruskan berusaha untuk melalui 3 kertas peperiksaan akhir sem ni dengan jayanya. Jauhkanlah aku dari sifat malas. 





No comments:

Post a Comment