HANYA AKU...

HANYA AKU...

Tuesday 26 November 2013

HERO Di Hati Kami

Selepas Cantik@Kuning pergi, dunia digemparkan dengan pemergian Hero atau Abam Iyo...Hero adalah kucing yang dipotong kedua belah tangannya oleh individu kejam dek kerana dia mencuri ikan mentah di pasar sewaktumasih kecil pada tahun 2005.  Iyo telah diselamatkan oleh Papa Hero sehingga sembuh dan sejak itu tinggal bersama Papa Hero dan keluarganya. 

Agaknya, bagaimanakah perasaan insan kejam itu sewaktu memotong tangan Iyo?. Manakah perginya rasa belasnya. Tak kan anak kucing mampu mencuri seekor ikan yang besar. Papa kedana ke dia jika hari-hari Iyo mencuri. Bagaimanakah kehidupan insan zalim itu sekarang. Bahagiakah dia. Jutawan ikan ker dia sekarang..Entahlah..

Aku dan mak pernah tgk dokumentari tentang Iyo di Majalah 3 dulu. Mak sangat2 marah dengan perbuatan insan zalim itu. Hanya kerana mencuri ikan, insan zalim menjadi penghukum pada binatang yang tidak dikurniakan akal. 



Kuasa Allah mengatasi segalanya...Meskipun telah kehilangan tangan, Iyo dibela dan dikasihi oleh insan budiaman.  Berkongsi kasih sayang bersama manusia. Menjadikan manusia yang serba kekurangan sebagai inspirasi tuk menjadi kuat sepertinya. Menjadikan aku yakin bahawa Cantik@Kuning boleh sihat dan cergas walaupun pada peringkat awal aku sedari tentang penyakit sarafnya menjadikan Cantik@Kuningxsesempurna seperti kucing lain. Tetapi Cantik@Kuning mengajar aku macam2 perkara tentang kehidupan antara manusia dan haiwan...

Baru-baru ini, Iyo disahkan mengidap leukemia oleh veterinar yang dirujuk oleh Papa Hero. Iyo bagaimanapun telah meninggalkan kita disebabkan penyakit yang dihidapii Iyo  yang semakin serius sejak disahkan positif leukemia oleh tuannya lebih kurang seminggu lepas. Bagaimanapun, Iyo dan kisahnya akan kekal dalam ingatan kita sebagai satu ikon bagi menentang kezaliman dan kekejaman terhadap haiwan di negara ini. 


Pelukan terakhir papa Iyo sebelum Iyo pergi... :-(

No comments:

Post a Comment