HANYA AKU...

HANYA AKU...

Tuesday 12 November 2013

Mengulit Kenangan Part 3

Lumrah kehidupan manusia...Apabila kita berada di satu keadaan, kita mahukan keadaan yang lain sebagai memenuhi kehidupan seharian. Selalunya bila berada di zaman bergelar pelajar, mahu cepat-cepat berada dia zaman bekerja dan apabila berada di zaman bekerja, merindui zaman belajar.  Begitu juga aku. Apabila berada di pengajian tinggi, merindui zaman di sekolah menengah. Merindui keaktifan yg lepas. Aktif berpersatuan sana sini.  Seronok sangat bila mengenang apa yg pernah dilalui. 

Dulu, aku diantara pelajar yang aktif beruniform pengakap. Bukan sejak dari sekolah menengah, malah dari sekolah rendah lagi aku belajar bercamping sana dan sini. Sijil2 pengakap terlalu banyak dalam fail.  Semestinya bila sesiapa yang terjebak dalam pengakap, ianya mesti ada target. Aku tak pernah target untuk ke pengakap di raja sbb ianya akan melalui banyak perkara tetapi aku ingin mewakili negeri ke perkhemahan tertinggi dalam pengakap tercapai. Dua kali aku dapat sertainya. Ianya dinamakan Jambori.  

Perkhemahan Jambori pertama yang aku join ialah Perkhemahan Muhibbah Pengakap Negeri Johor ke 9 di Kem Jubli Intan, Tanjung Labuh Batu Pahat, Johor dari 10/11/01 - 14/11/01.  Jambori ini bukan sahaja melibatkan kesuluhan negeri dalam Malaysia tetapi termasuk juga wakil dari Indonesia, Vietnam, Filipina, Singapura dan Brunei. Memang muhibbah lah. Sampai-sampai jer kat sana, tengok tapak yang dilabelkan untuk "Melaka" merupakan hutan rimba yang perlu dikerjakan. Jadi, mulalah kerja-kerja menebas, menebang dan segalanya untuk mendapatkan tapak.  Menjelang ke malam jugalah baru khemah terbina. Ntah berapa ekor lipan yang dapat dibunuh dek kerana kawasan tapak khemah berdekatan dengan tasik.  Banyak sangat kenangan kat sana. Ramai kawan yang pancit. Ada yang terpaksa dihantar ke hospital kerana lelah yang teruk. Dan pada malam terakhir berlaku ribut, khemah dimasukki akhir. Sebatang dahan pokok patah menghempap khemah dari negeri Perlis dan ada yang mengalami patah tangan. Keluar surat khabar juga masa tu.  Letih untuk menamatkan 5 hari perkhemahan disana. Yang seronoknya bila kita boleh tambah kenalan dari negara-negara lain dan seluruh negeri dalam Malaysia juga sesama 1 Melaka juga diatas tiket negeri sendiri yang datangnya dari pelbagai daerah. 


Dulu badan ringan, setakat buat macam nie takde masalah...Kalau suruh sekarang, memnag tak berayunlah badan...Hehehe...


Gambar atas : Di hadapan pintu gerbang kontinjen dari Indonesia
Gambar bawah : Di hadapan pintu gerbang kontinjem Melaka


Bidan terjun, tak pasal2 dapat arahan tuk membawa penanda nama kontinjen di hari perasmian. Ntah baju siapalah nie. Hehehe...

...................................................................................................................................................................

Perkhemahan kedua terbesar yang aku join ialah Jambori Melaka Bersejarah ke 4 di Kem Pan Tay Chay Yan pada 25/5/02-29/5/02 dengan tema "Keamanan Serantau"



Seperti biasa, kami akan bergabung 4 buah sekolah mewakili daerah Jasin. Sekolah aku memang rapat baik dengan team pengakap dari SMKDARY...Jadi, kami kalau buat apa-apa sekalipun akan roger2 mereka untuk buat sama-sama.


Mesti korang pelik kan kenapa budak lelaki nie dengan kitaorg. Budak nie namanya Fuad. Dia dari SMKDARY. Memang suka ikut geng2 aku. Kitaorang panggil dia Fual Comel. Dia juga senior aku yang dah bergelar Alumni UPSI.  Sekarang dah mengajar pendidikan seni kat Sarawak. Selain dia, ada 1 lagi namanya Ummul Habibah. Ummul sebelum menyertai apa-apa camping pengakap mesti roger-roger geng-geng aku dulu.  Kalau kami x join, dia pun tak kan join tuk wakil sekolah dia. Hehehe...Kami bukan baik setakat waktu bercamping jer, lepas habis camping masih juga jumpa kat luar. Sampai sekarang, mereka adalah kawan FB dan instragram kami...


...................................................................................................................................................................

Diantara banyak-banyak kem kepimpinan yang aku sertai, ada 1 kem yang aku ingat sangat sampai hari ini. Kem yang menyediakan aktiviti yang sangat menguji fizikal dan mental. Kursus kepimpinan pelajar di Kem Lambaian Danau pada 8/3/02 - 10/3/02.




Hampir setiap hari baju basah dek kerana kena berendam dalam lumpur. Lebih tercabar lagi bila bilik mandinya mempunyai tekanan air yang rendah. Ramai yang tak dapat curi baju yang dah penuh lumpur. Kesudahannya, banyak jugalah yang membung baju / kasut yang terlalu teruk keadaannya. Walaupun penat, ianya sangat seronok tuk dijadikan kenangan.  Kalau tak de zaman dulu, takde jugalah sekarang.  Tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bersama kawan-kawan seperjuangan. Merindui semuanya...

2 comments:

  1. Sy pon turut menyertai jomboree melaka bersejarah ke 4 tahun 2002...bagai mana erk nk cri kawan seperjuangan y menyertai camp tu.

    ReplyDelete
  2. Sy pon turut menyertai jomboree melaka bersejarah ke 4 tahun 2002...bagai mana erk nk cri kawan seperjuangan y menyertai camp tu.

    ReplyDelete