HANYA AKU...

HANYA AKU...

Wednesday 13 November 2013

Mengulit Kenangan Part 4

Sesungguhnya kita tidak boleh hidup tanpa kawan-kawan. Kemana pun kita pergi, kita memerlukan kawan untuk menjadi pendorong kita menjadi lebih baik atau sebaliknya.  Di sekolah menengah aku ada 2 org bff iaitu Nur Liyana Nadhirah dan Najiha. Kami mula rapat sejak tingkatan 3. Kami sekelas. Apabila kami di tingkatan 4, kami dah tak sekelas lagi. Aku dalam aliran sains tulen dan meraka di aliran perakaunan. Hakikatnya kami tetap rapat. Berjiran kelas. Mereka dari latar belakang keluarga yang berbeza. Kedua-duanya ada cerita tersendiri. Ada derita di sebalik senyum yang terukir. Tak semua manusia bernasib baik dan tak semua manusia bernasib malang. Banyak hal kami sekepala. Mereka ada minat yang sama dimana minat mereka langsung tiada pada aku. Mereka peminat NO 1 cerita korea, mexico dan pembaca novel tegar. Kalau mereka berbinca tentang 3 perkara ini, aku akan membisu 1000 bahasa sbb aku tak faham apa-apa. Oleh kerana mereka suka baca novel, aku selalu pinjamkan novel-novel baru kat perpustakan awam guna nama aku tuk mereka bergilir baca.  Kalau cerita best, sekejap jer mereka dah pulang kat aku suh pinjamkan novel lain. Kalau suruh aku yang baca, seminggu belum tentu lagi habis baca. Hehehe...



Antara kami bertiga, Liyana lah yang sampai  paling awal kat sekolah. Pukul 6.30 pagi dia dah sampai.  Bas yang dia naik memang gerak awal dan dia tiada pilihan. Selalu dia tido dulu selepas sampai kat sekolah.  Kalau ada kelas tambahan, bas yang melalui kawasan rumah dia akan tinggalkan dia. Jadi, kadang-kadang sampai pukul 6.00 petang dia terpaksa tunggu kat sekolah untuk tunggu ayah dia jemput. Kesian dia, tapi dia tak de pilihan lain. Jarak sekolah dengan rumah memang amat jauh. Mujurlah ayah dia berpindah selepas dia tamat tingkatan 5.




Ni gambar sewaktu kami join persatuan Najiha ke lawatan sambil belajar ke Perak.  Oleh kerana ada kekosongan, jadi Najiha ajaklah kitaorang join sekali. Hehehe...Kami yang tak de kena-mengena dengan persatuan dia, tumpanglah sekaki...


Selepas tamat tingkatan 5, Najiha dapat sambung belajar ke Matrik Kedah manakala Yana di Matrik Perlis. Selepas itu Najiha ke UUM dan Yana ke Uitm. Sekarang, Najiha bekerja sebagai seorang akauntan di sebuah company swasta. Dah lebih 3 tahun rasanya dia di company tersebut. Gaji pun dah selesa. Company pun dah sediakan kereta tuk dia lakukan kerja-kerja luar pejabat. Liyana pulak sekarang sambung master.  Dan dia dapat offer selama 4 bulan di University Of Turku, Finland sebagai student exchange programme. Aku terjumpa 1 blog yang bercerita tentang Yana. Setiap hari aku ikuti perkembangan mereka ini di Instragram. 

Nanti korang kawen jangan lupa jemput tau. Semoga korang terus berjaya dengan apa juga yang korang lakukan. 


No comments:

Post a Comment