HANYA AKU...

HANYA AKU...

Monday 18 November 2013

Aku Terima Rasa Ini...

Saat ini 9.30 mlm, ada 2 perkara yang bersarang dalam hati aku. Menegakkan kebenaran atau berdiam diri.  Ntah la...Dituduh atau diherdik pada perkara yang tidak benar, sama sekali membuatkan kita akan rasa kurang selesa. Hakikatnya, apa yg orang lain anggap tak mungkin sama dengan apa yg kita tahu dan lalui. 

Wajarkah ianya di herdik?

Perkara pokok yg perlu kita sedar ialah, "semua orang yang terlibat bukan berada dalam kepakaran itu". Jadi, kemungkinan berlaku kecelaruan dan kepincangan dapatan adalah sangat jelas. Bagi diri aku sendiri, sudut rakaman amali aku tak dapat langsung, sebahagian rakaman seterusnya adalah pudar. Pudar sama sekali. Tp, wajarkah aku memarahi sesiapa yg melakukan sebegitu. Wajarkah???Sedangkan org2 tersebut bukan berada dalam kepakaran itu. Sedangkan org itu sedang menolong aku. Mana mungkin aku lakukannya sendiri. Dan lebih tepat lagi, aku perlu hulurkan kata "terima kasih" kerana mereka telah berusaha membantu aku.

Knp aku tidak memilih rakaman ke 2 sebagai bahan untuk aku persembahkan kepada pensyarah. Jawapannya kerana "perlakuan". Perlakuan siapa???Perlakuan anak murid yang tidak ada nilai hormat dalam pembelajaran untuk rakaman. Perlakuan rakan sendiri yang ke hulu ke hilir semasa rakaman membantu memerhati anak murid aku melakukan aktiviti. 

Tamparan hebat untuk aku memilih yg terbaik tp tidak berkualiti dimata orang lain.  Dalam masa yg sama aku diherdik sedangkan orang lain memiliki pilihan yg berkualiti berbanding apa yang aku ada dan apa yg aku terima dengan redha ini. Jawapan telah jelas, dimana pilihan aku.

Diam....dan bukan bersuara jauh lebih baik bagi aku ketika ini. Aku tidak mahu bersuara, kerana aku rasa biarlah medan penulisan ini menjadi peneman setia aku meluah rasa. Banyak perkara yang aku perlu fikirkan untuk perjalanan kehidupan aku seterusnya dan aku redha andai ini yang aku terima.  Penilaian manusia tidak mungkin sama apa yang kita rasa.



No comments:

Post a Comment