HANYA AKU...

HANYA AKU...

Sunday 17 March 2013

Muhasabah Diri...

Dalam hidup ini kita susah untuk puaskan hati semua orang...Kadang-kala apa yang kita fikir, belum tentu sama dengan org lain fikir...Kadang-kadang, kita tak terniat lakukan seperti yang orang lain sangkakan sampailah kita akan kata dalam hati, "aku xde niat pun nak wat seperti yg kau kata"...Tp, perisai terbaik selaku seorang hamba Allah di muka bumi ini hanyalah bersabar...Tak rugi kalau kita bersabar...Setiap kali kita mampu menahan kesabaran, ada sesuatu yg akan menunggu kita disana nnt...

Apa yg selalu kita takut atau tak berani lakukan dalam hidup nie???

1-Melakukan perubahan utk diri dan takut berhadapan dgn org lain...
2-Melakukan dgn niat yg baik tetapi dibalas dgn "jgn menyibuk", "jgn campur tangan", "bkn urusan kau"...
3-Melalui perkara yang kita sendiri rasa perit, ttp tidak dimata org lain...

Apa yg penting ialah sejauh mana hati kita berhadapan dgn semua ini.  Kadang-kala mmg pahit tetapi Allah Maha Mengetahui segalanya...Jika apa yg kita niatkan, disalah tafsir oleh org lain...Aku harap ianya tidak menjadi 1 dosa utk org itu...Krn dia tidak tahu...Allah Maha Menilai segala yang tersirat dan tersurat...

Jangan malu untuk meminta apa pun yang kita perlukan pada Allah...Sedangkan iblis yg minta utk hidup sepanjang hayat, Allah perkenankan  permintaannya sedangkan iblis itu adalah hamba Allah yg paling jahat.  Inikan pulak kita manusia...Mintalah bila hati selalu gelisah...Jika dalam sehari kita mampu untuk membuat sedikit perubahan untuk diri sendiri, sungguh besar maknanya dari tidak melalukan apa2...Mungkin mustahil utk kita buat 10 perubahan dalam sehari, tetapi jika kita mampu untuk melakukan 0.1/10 perubahan dalam diri sendiri dari baik kpd lebih baik, kita layak utk ucapkan tahniah untuk diri kita sendiri. 

Setiap kali aku rasa kosong dalam diri, aku suka mendengar keratan ceramah dr Dr Asri Zainal Abidin...Dah banyak kali aku ulang mendengarnya...Tidak sama sekali jemu, malah ada sesuatu di dalam keratan ceramahnya memberi kesan dalam diri aku...Sangat bermakna sebagai pegangan dalam hidup...






Sekadar mengingatkan diri sendiri....

Dalam kehidupan ini, kita berhadapan dengan pelbagai jenis manusia...Pelbagai jenis dan sikapnya....Jadi, jgn sesekali membenci...Jangan biarkan hati menjadi hitam...Hatta tak bertegur sapa, bukan bermakna dalam hati membenci...Kerana ada kebaikan disebalik satu kesalahan yang org itu pernah lakukan dalam diri kita...




Hidup bukan untuk menongkat langit dgn perbuatan dan juga kata2....
Sesekali pandanglah kebelakang untuk melihat jalan-jalan yang pernah dilalui walaupun tika dan saat ini kita telah berdiri dan berjalan dengan selesa sekali...

Redha Allah akan datang sekiranya kita : 

1- Berbuat baik dengan kedua ibubapa dan
2- Menjaga hubungan sesama manusia





Aku berkata kerana aku tidak mahu ada orang lain yang akan mengata kamu di belakang dengan umpatan yang tidak sepatutnya....

"suka hti aku la~~ko xtau pape jd xlayak masuk cmpur...sedar skit siapa dri kamu~~"

Layak atau tak layak? Sedar diri atau tidak?
Niat yang baik, jika disalah ertikan...Balaslah dengan senyuman kepuasan...Jangan simpan dalam hati...









No comments:

Post a Comment