HANYA AKU...

HANYA AKU...

Tuesday 19 March 2013

Lawatan...

Hari nie aku dan kawan2 yang ambil subjek VEK 3033 Pengurusan Ternakan gi lawatan ke Ladang Infoternak Sungai Siput, Ipoh Perak...Kat ladang tu ada la beberapa jenis binatang seperti rusa, kambing, burung unta, lembu dan sebagainya...Seronoklah sebab berjalan kan...Hehehe...Lagi2 berjalan2 dengan kawan2 kita...Lagi masyuk kan...Pengalaman baru...Aku paling teruja bila ada kat ladang kambing...Kambing2 yg ada saiznya besar2, tak sama macam yang pernah aku tengok sebelum2 nie...

...................................................................................................................................................................

Beberapa belas tahun yang lepas, jiran aku Top Apak ada bela kambing...Tapi kambing Tok Apak takde lah besar sangat...Selalu aku dengan kawan2 akan petik daun pokok koko dan daun pokok asam jawa tuk bagi kambing Tok Apak makan...Tapi, kitaorang kena bagi nyorok2 sebab kalau Nek Sumia nampak, mesti kitaorang kena marah...Hehehehe...Masa tu zaman sek rendah lagi...Nek Sumia marah sebab takut kambing sakit perut...Bukan tu jer, kitaorang akan pentong pokok asam jawa Tok Apak tuk bagi monyet dia makan asam jawa...Kami campak dari jauh jer...Hahahaha...Yg nie mmg cari pasal la...Kalau Tok Apak nampak mmg kena perambat la...Pokok asam jawa kitaorang pentong sesuka hati..Sepatutnya kena guna galah...Zaman kanak2 kan...Nakal dengan kawan2 mmg semacam....Mak aku dah naik letih marah supaya jangan main kat reban kambing dan monyet Tok Apak sbb takut binatang2 tu terlepas...Umah Tok Apak mmg betul2 sebelah umah aku...Sebelum Tok Apak pindah, dia jual semua kambing2 dan ayamnya..Hanya monyet jer yang Tok Apak bawak pindah gi rumah baru...Top Apak pindah sbb tapak rumah yang Tok Apak sekeluarga tinggal tu, bukan tanahnya...Akhirnya rumah kayu tu jatuh menyembah bumi...Nakal betul aku dulu dengan kawan2...Aku pernah tolak anak jiran dari atas jambatan, terus dia jatuh ke sungai..Dia yang kena marah...Bkn aku jer yg nakal jer, kawan2 aku pun sama...Aku pernah jugak kena tolak masuk sungai...Bila balik rumah, aku pun kena marah dan kena mandi kat bilik air luar rumah sbb badan penuh lumpur sungai...Zaman kanak2 dulu tak sama dengan sekarang...Berbeza sangat2...Rindu zaman itu...

...................................................................................................................................................................

Berbalik ke cerita lawatan ke Ladang Infoternak, hehehehe...dah menyimpang jauh aku...Aku kongsikan beberapa gambar utk tatapan pembaca semua...




Antara burung unta yang ada...Ada lebih kurang 100 lbh ekor kat sana....


Ni telur burung unta...Besar kan...Bersamaan dengan 24 biji telur ayam...Telur2 ini bukan tujuan pengeraman tetapi penjualan telur...Semua dah ditempah...


Jom.....
.
.
.
.
.
.
.

Aku tunjuk beberapa jenis baka kambing yang ada....







Kalau tanya aku jenis baka dan nama saintifik, mmg tak ingatlah....Hehehehe...


Kita tengok anak kambing pulak yer...



Manja dan comel anak2 kambing nie...

Aku ingat lagi kata2 mak aku, manisnya pada seokor kucing adalah misainya dan manisnya pada seekor kambing adalah janggutnya....Hehehehe....


Kesimpulannya, aku happy jalan2 dengan kawan2 hari nie gi melawat ladang....
Semalam x cukup tidur...Kul 2.30 aku bangun dan berjaga sampai kul 4.45 pg...Pastu tidur semula dan kul 6 baru bangun...Parah kalau jiwa kacau...Hehehehe.....


:::Hari nie aku tak marah sesiapa, kecik hati dengan sesiapa pun tidak cuma aku terkilan dengan tingkah laku seseorang, dan tingkah laku itu mengingatkan siapa aku diantara dia dan aku PASTI akan ingat dan berjanji pada diri yang aku akan ingat tindakan itu dan tidak menjadi sepertinya jika satu hari nnt aku berada dalam keadaan senang dan selesa...::::

1 comment:

  1. Nek Sumiya telah kembali ke Rahmatullah pada 21/3/2013 sebelum magrib kerana sakit tua...Al-Fatihha...

    ReplyDelete