HANYA AKU...

HANYA AKU...

Friday 3 January 2014

Macam-macam Ragam...

Semalam merupakan hari pertama sesi persekolahan untuk negeri-negeri selain Kedah, Kelantan, Terengganu dan Johor. Tentunya murid-murid semua teruja untuk ke sekolah setelah sekian lama bercuti. Tidak kurang juga yang masih dalam ketakutan menempuhi alam persekolah yang baru. Sebelah petangnya, heboh di laman sosial FB tentang beberapa kes kepala pelajar termasuk dalam kerusi. Dengar macam kelakar kan, tetapi sebenarnya kesian dengan nasib pelajar berkenaan. Mungkin kerana semangat yang berkobar dengan persekitaran sekolah yang baru, membuat mereka ingin meneroka apa yang belum pernah mereka lakukan tanpa mereka tahu akibat dari tindakan mereka tersebut. Dah tersepit, baru mereka tahu. Cabaran besar untuk para cikgu untuk menyelamatkan pelajar berkenaan. Pastinya cikgu yang membantu tidak mahu kecederaan semakin serius terhadap pelajar berkenaan lebih-lebih lagi apabila pelajar dah panik. 



Tugasan guru hari ini bukan sekadar mengajar dan mendidik, malah lebih daripada itu. Cabaran semakin besar. Tidak semudah seperti yang orang lain sangkakan. Cabaran semakin besar dan berat merentasi arus kemodenan pendidikan.

Nak mengimbau kenangan masuk darjah 1 dulu. 

Hari pertama aku ke sekolah sewaktu darjah 1, aku ke sekolah tidak di hantar oleh mak atau adik-beradik yang lain. Aku tumpang anak buah aku punya basikal (semestinya anak buah aku lebih besar dari aku). Aku masuk ke kelas dan duduk diam-diam memerhatikan kawan-kawan. Takut kan ketika itu. Guru kelas nama Cikgu Fauziah. Kelas aku boleh tahan juga ramai. Yang pastinya, aku perhatikan seorang kawan aku yang menangis tak henti-henti. Nama dia Amalina. Rumah dia jarak 3 rumah dari rumah aku. Buat aku tertarik nak tengok dia sebab kenapa dia nak menangis. Ayah dia setia pujuk sampai waktu rehat. Dalam hati aku berkata, "hei,jgn nagis...nnt ptg kita main basikal tepi jalan mcm biasa"...hehehe...Baik tak aku dulu...Hehehe...

No comments:

Post a Comment