HANYA AKU...

HANYA AKU...

Tuesday 21 January 2014

CCS...

Laman sosial ada macam-macam jenis. Ada facebook, ada twitter, ada intragram, ada keeks dan pelbagai jenis yang lain. Laman sosial juga seperti manusia. Ada penyakitnya.  Penyakit laman sosial nie ada macam-macam jenis. Jenis-jenis penyakit lama sosial pula seperti suka upload gambar, tulis status, share itu ini, main game dan sebagainya. Ingat, apa pun yang kita buat dengan laman sosial nie jangan sampai melalaikan, menjatuhkan maruah sendiri dan orang lain, menjadi riak dan segala perkara yang negatif. Laman sosial nie tak semuanya negatif, banyak juga positifnya seperti menjana pendapatan, merapatkan silaturrahim, menambah ilmu dan sebagainya. 

Penyakit yang sedang melanda aku sekarang ialah CCS atau nama panjangnya Candy Crush Saga. Sebenarnya, keluarga saga bukan sahaja CCS tetapi ada juga yang lainnya seperti Pepper Panic Saga, Farm Heroes Saga, Bubble Witch Saga, Papa Pear Saga, Pyramid Solitaire Saga dan segala saga-saga yang lain. Tetapi bagi aku cukuplah sekadar bermain CCS dan merupakan saga yang paling popular. 


Dulu, aku memang berkeras untuk tidak terlibat dengan game di fb sebab tak nak ketagih. Semua yang hantar request pada aku, aku biarkan sahaja sehinggalah pasa suatu hari aku melihat kawan baik aku main CCS. Dia kata susah sangat mahu lepas 1 level nie dan aku minta untuk mencuba. Percubaan pertama aku berhasil untuk ke level seterusnya. Sehingga nyawa habis aku mainkan dan CCS membuatkan aku telah mula bermain sendiri di lappy sendiri dan hp sendiri. Bermula dari situlah aku telah bermain CCS dan telah lebih setahun aku bermainnya tetapi belum lagi sampai ke level penghabisan. Malah kawan-kawan aku yang lain yang tegar bermain CCS juga tidak tahu berapa level terakhirnya. 

CCS juga ada kebaikkannya, selain mengisi kebosanan ianya juga mengeratkan silaturrahim bila kita meminta pertolongan tiket / nyawa dari kawan-kawab fb yang sama-sama bermain CCS. Selain itu, CCS menjadikan kita seorang perancang strategi untuk lepas sesuatu level dan menjadikan kita penyabar untuk menunggu sehingga masa nyawa penuh kembali iaitu 2 jam setengah. Ada juga diantara pemain CCS yang sanggup membayar menggunakan card credit kerana tidak mahu menunggu. Errrmmm...buat apa begitu, membazir jer sebab kita main CCS nie bukan dapat hadiah apa-apa pun cuma sebagai hiburan masa lapang. 

Hakikatnya, CCS ni tak boleh dicuba. Kalau di cuba pasti tergoda. Hehehe...Aku ada seorang kawan fb yang dulunya selalu membuat status tidak suka menerima "invite" untuk bermain apa juga jenis game. Malah sanggup meremove kawan-kawan fb yang berbuat demikian kepadanya. Pernah juga menukar profile picture menjelaskan yang dia tidak suka bermain game di fb. Berlaian pula sekarang apabila dia salah seorang yang meminta pertolongan untuk mendapatkan nyawa meneruskan bermain CCS. Kelakar...Hehehe...




No comments:

Post a Comment