HANYA AKU...

HANYA AKU...

Tuesday 25 December 2012

Aku kembali...

Diam x diam, aku dah berada di minggu study week da....14 minggu kuliah dah berlalu...Sedar atau tidak 14 minggu tu diharungi dgn pelbagai perkara dan sem nie aku rase sibuk sgt2...Tp Alhamdulillah, dapat lalui dgn baik walaupun ada kesusahan yg dtg...Byk aktiviti berkredit yg dibuat...Jomm..aku bgth apa yg aku wat....

Hari isnin dan hari selasa jadual aku mmg padat...Isnin dr 8 pg smpi 7 ptg dan hr selasa 8pg sampi 10 mlm...Setiap selasa pg aku akan ke kebun yg terletak belakang KAB...Mula2 berkebun dulu, masa wat batas..punyer ler penat...Betul2 mandi peluh...Tp bila dah proses menjaga, dah senang sikit...Perlu cabut2 rumput dan kawalan perosak jer...Tp,menjemurkan diri dibawah terik matahari adalah wajib la bila berkebun....hehehe....

Saat yg paling best bila berkebun nie ialah waktu menuai hasil...Walaupun sekali jer dapat kutip hasil, tp puaslah dapat rase apa yg ditanam...OOOpppsss....lupa nk bgth, kitaorg tanam roselle...sepatutnya tanam jagung dan sayur sekali...ttp ktorg x ckup masa..jd,jagung dan sayur hanya demo jer cara tanamnya...


Inilah hasilnya....hehehe...Setiap batas, akn ada 4 org yg akan jaga...Batas aku, aku,sutra,yana dan farikha...Roselle nie jgk kami wat kordial dan jem...sedappp...
Lebihan kordial, kami bwk utk jmuan kelas...1 kelas dpt rase hasil tuaian kami...Lecture dan staf FPTV pun dapat rasa...

Setiap pelajar yang mengambil subjek perkebunan dan hortikultur wajib tuk mengikuti lawatan ke cameron highland...perlu melihat sendiri tanaman di tanah tinggi...bkn jalan saje2 jer...kena amik gmbr dan wat report...

Ni lah pengalaman pertama bercuti dgn kwn2....


Seterusnya...

Klu sem lepas aku sibuk dgn jahitan pakaian perempuan dan fesyen show...Sem nie tetap ada...pembuatan pakaian lelaki dan fesyen show...tp kali nie lagi susah bila baju2 yg dijahit perlu menggunakan mesin jahit industri...bila guna mesin jahit industri,kena la berebut dan berkampung di bengkel...ketika nilah xde masa nk ber'sms' dgn sesiapun...sibuk menjahit dan menetas...Ketika ini, tiada lg hujung minggu utk berehat dan bersenang lenang....7 hari seminggu penuh....hujung minggu,seawal pg lg dah berkampung di bengkel dari pagi sampai malam...saat menyiapkan baju projek, berkampung dr pagi sampai malam....Badan letih sbb x ckp rehat...Puas menjahit kat bengkel,sambung kat umah pula...Tugasan lain nk kena wat juga...Pernah aku tido hanya sejam jer sehari sbb terlalu byk keje yg perlu dibuat...

Antara baju yg aku jahit...


Baju melayu cekak musang dan seluar bergetah penuh......
Baju melayu jer aku jahit 2 helai sbb baju yg pertama tu, lecture aku ckp baju aku mcm utk budak kecik yg gemuk...sedangkan aku kena jahit baju utk org dewasa bersaiz M...bila lec pnjgkan tarikh penghantaran,aku pun wat baju baru lg 1..maka,jdlah baju diatas nie....hehehehe

Baju seterusnya ialah baju kemeja dan seluar slek...Mcm x kena je kan nk pakai bj maroon dgn seluar putih...Actually, fabrik tuk baju aku beli sendiri ttp fabrik utk seluar, diberi oleh lecture...ada 2 warna, putih dan hitam...jd, bila diundi..aku dpt warna putih..aku terima je la...hehehe..lgpn bkan saiz aku...

Seterusnya...


Ni baju punjabi...sehari aku wat dan terus siap...Baju ni aku jahit sehari selepas fesyen show...

Ada 1 lg baju sblm aku cete pasal baju projek...Baju jumpsuit..baju jumpsuit pn aku jahit sehari jer siap...Tp aku terlupa nk amik gambar sblm hntr...hehehe

Ok,aku nk cete baju yg aku jahit selama seminggu utk 3 pcs...

Sblm tu aku kenalkan dlu design aku...

Setelah 40 lukisan aku direject oleh lec aku, aku lukis lg 5 set lukisan baru...tp aku mtk tlg bff aku lukiskan 1 design utk backup klu aku kne reject lg...tema negara yg group aku pilih ialah perancis dari entik brittany...

 Ni lah design yg telah lec aku pilih utk dijadikan baju...Baju ni adalah design bff aku ...hahaha...kesimpulannya,semua design aku direject dan aku mmg x pandai melukis...x kreatif pun...

Setelah aku jahit dgn susah payahnya maka baju yg jadi ialah...

 Inilah hasilnya...si pemakai ni adalah model aku...model aku rendah kn...hahaha..hentam je la...asalkan ada...ni ketika fitting baju bersama lec utk penilaian pertama...


Ni lah barisan pereka dan model utk tema negara perancis entik brittany...Alhamdulillah, kami juara...


Inilah model aku,hazwan...baju yg dia pakai ni, baju yg aku jahit...hazwan bf kpd housemate aku...hehehe



Habis cete pasal baju2 yg aku jahit...

Seterusnya...program yg aku kena uruskan bersama kawan2 ialah Program Kekeluargaan Bersama FELDA...Felda yg kami pilih ialah felda Sg. Tengi, Kuala Selangor...2 kali juga la aku ke sana bersama kawan2 utk berbincang dgn wakil Felda...Alhamdulillah, kami disambut baik oleh penduduk felda dgn aktiviti  membuat dan menghias donut..


Inilah barisan AJK pelaksana program ini...

Seterusnya...

  
Projek menghias dummy cake dgn fondant...Ni projek group..Aku, Balkis dan Fazli bergabung hasilkan hiasan fondant ini...Bila diupload di group dan minta di LIKE, kami antara yg dpt byk LIKE fb...hehehe...

Seterusnya...


Pertama kali dlm hidup aku menjadi emcee...Majlis Anugerah Senarai Dekan Fakulti lak tu...Alhamdulillah, majlis dikemudikan oleh aku dan rain berjalan dengan lancar...Puas hari sgt...20/12/2012 dalam sejarah...Pertama kali menjadi emcee..Pasni nk cuba cabar diri utk jd emcee majlis krg rasmi lak..Secara santai..InsyaAllah...

Sedikit sebanyak program / aktiviti yg aku wat sepanjang 1 sem...Byk lg yg dilakukan yg x dinyatakan..Nk balik ke kg pun xde masa...

Dah habis bebanan menjahit...Pas ni x menjahit lagi...Akn jmp semula utk subjek minor nnt..Tp bkn sem dpn, hehehehe...Mgkin sem 6 atau 8 nnt...
Skrg perlu fokus utk final exam jer...Semoga dpt keputusan yg membahagiakan diri....Aminn...

No comments:

Post a Comment