HANYA AKU...

HANYA AKU...

Sunday 21 September 2014

Tinta Praktikum Part 14-Throwback

Bagi seorang guru praktikum seperti aku, menambat hati anak-anak murid di minggu awal berpraktikum bukanlah sesuatu yang mudah sehinggakan aku rasa seolah-olah tidak mahu menjadi cikgu. Tetapi, lama kelamaan rentak pendidik sudah mula dirasai. Anak-anak murid adalah tunggak kepada kayu pengukur siapa kita sebenarnya. Bagi menghargai segala yang telah anak murid aku lakukan, maka aku dan kawan-kawan serumah sepakat untuk membuat jamuan kecil untuk anak-anak murid kami. Segala perbelanjaan dan peralatan kami bahagi sama rata untuk menu yang bakal kami hidangkan.


Pada asalnya kami nak share 3 orang, tp oleh kerana salah seorang dari kami tarikh diri maka aku bergabung dgn Farikha untuk jamuan anak-anak murid kami. 

Dari bawak peralatan memasak yg kecil hingga ke besar kami import dari kampung masing2. Bahan-bahan kering dan mentah kami keluar beli sama-sama. Mujur sebelum tu Farikha dah bawak kereta famili yang jauh lebih besar dan memudahkan lagi semua urusan kami.

Bila difikirkan dengan kudrat kami berdua untuk sediakan dalam 100 orang makan, memang boleh lembik kami dibuatnya. Maka dengan itu Farikha membawa anak-anak muridnya untuk tidur di rumah sewa kami untuk membantu kami. Alhamdulillah, ringan sedikit beban. Semua perbelanjaan makan sepanjang mereka berada bersama kami, aku dan Farikha tanggung. 


Rentetan sepanjang jamuan yang diadakan.....

Fasa 1 : Membawa barang-barang dari kampung. Peralatan memasak yang hendak digunakan.



Fasa 2 : Membeli barang-barang yang ingin digunakan


Dalam banyak-banyak barang nie, tikar je lah yang dapat kami bawak balik sebagai kenangan. 



Fasa 3 dan Fasa 4 : Membuat mise en place dan memasak. Fasa ni gambar tidak boleh di paparkan kerana menjaga aurat setiap yang terlibat. Hehehe...


Fasa 5 : Setting buffet









Fasa 6 : Mengambil dan melayan tetamu. Ada anak murid yang datang sendiri dan ada yang aku dan Farikha perlu ambil. Aku tak ingat berapa pusingan aku kena berulang ambil pelajar asrama. Ada ketikanya ruang tamu rumah penuh dengan anak murid kami, ruang luar rumah digunakan dan ada anak murid yang makan di dapur. Tak menang tangan nak melayan tetamu. Sambil makan, sambil menulis quest book. Quest book inipun anak murid Farikha yang sedikan. 1 buku untuk anak murid aku dan 1 lagi untuk anak murid Farikha.




Ini sebahagian anak murid aku yang hadir. Ramai yang tiada dalam gambar sebab malu nak bergambar.


Fasa 7 : Menghantar pelajar asrama balik, mengemas rumah dan kembalikan perabot kepada bentuk asal.


Fasa 8 : Mengemas dapur. Nasib baik anak-anak murid Farikha sudi membasuh walaupun mereka dah penat jadi runner kami.


Malamnya giliran aku dan Farikha pulak mengemas mana yang perlu. Penat, memang penat tetapi kami puas sebab dapat laksanakan juga walaupun banyak halangan. Esoknya nak sekolah seperti biasa. Menikmati makan malam dan selepas itu masa untuk merehatkan diri. 

No comments:

Post a Comment