HANYA AKU...

HANYA AKU...

Sunday 21 September 2014

Tinta Praktikum Part 13-Throwback

Ini merupakan kali kedua aku menyambut Hari Guru sebagai guru di sekolah. Kali pertama dulu sewaktu jadi guru ganti kat SK Datuk Haji Baginda. Kini aku menjadi guru praktikum pulak. Tak sangka pulak sambutan kat sekolah nie tersangatlah meriahnya. Aku sendiri tak menjangkakan semeriah ini.

Meh aku ceritakan perjalanan Hari Guru sekolah aku, SMK TUNKU ABDUL RAHMAN PUTRA.

Seawal pagi bilik guru dah riuh rendah dengan ucapan "selamat hari kita" antara satu sama lain. Siap bersalaman dan laga2 pipi lagi. Aku siap tersasul ucap selamat hari raya. Hadiah untuk sesi tukar menukar sudah dikumpulkan di ruang rehat guru wanita. Setiap guru dikehendaki menulis nama sendiri dan meletakkan di dalam balang yang telah disediakan.  Selepas itu, kami semua ke kantin untuk bersarapan dulu.

Usai sarapan, kami ke bilik guru semula untuk sesi bertukar-tukar hadiah dan berselfie beramai-ramai. Ketika ini hadiah aku milik Cikgu Zaleha dan hadiah Cikgu Mizarimi menjadi milik aku. Hehehe...

Selesai sesi ini, kami semua guru dikehendaki beratur di hadapan bilik guru lama sebelum kami perlu berarak untuk masuk ke dewan dengan di iringi paluan kompang. Disini, kami diberikan cenderahati dari barisan pengawas sekolah dan pengawas pusat sumber dengan tema bagi guru-guru adalah Frozen. Kan sekarang tengah demam frozen di kalangan kanak-kanak. Jadi, cikgu2 semua yang dah tua bangka ini pun di frozenkan sekali. Meriah dan semua cikgu sangat2 sporting.


Tetamu jemputan sekolah, YB Fasihah..


Inilah dia cikgu2 wanita STARP yang cun melecun. Hehehe...Baju sedondon dan tudung ramai yang sama. Tukang jahit khas datang sekolah tuk amik ukuran tudung cikgu2 yg berminat. 




Inilah anak-anak bujang ERT aku yang tolong masak bubur lambuk. Sehari sebelum hari guru, tolong aku potong lobak merah yang berpuluh-puluh kilonya. Steadylah bujang senang aku yg byk ragam nie. Selalu kalau ada pape majlis, ponteng je kejenya. Kali nie, rajin pulak datang. Tolong masak pulak tu.


Kacau YB jangan tak kacau.


Maka, kami semua cikgu2 nie beraraklah ke dewan. Hiasan dewan semuanya bertema frozen. Pintu gerbang dari kedai pengantin manapun tak tahulah mereka sewa. Memang meriah. Macam-macam jugaklah agenda dalam dewan. Bacaan ikrar, nyanyian, cabutan bertuah, persembahan pelajar yang memang gempak2 semuanya dan anugerah untuk guru-guru dan staf. Aku dapat salah satu anugerah yang ada. Tak sangka dapat jugak. 


Sebenarnya jarak aku ke sekolah tak sampai 10 minit. Akan tempuh 1 trafic light yang tak sesak sangat. Pernah juga aku sampai lambat. 7.15 baru sampai. Guru-guru kena sampai sebelum 7.20 pagi. Bak kata housemate aku, aku patut dapat satu lagi anugerah. Anugerah balik awal. Hahaha...Aku balik sekolah memang sharp. Tak rajin aku nak duduk sekolah lama-lama kalau tanpa sebab. Lebih baik aku rehat kat rumah je.Hehehe...


Selesai semua aktiviti dewan, semua guru-guru ada sesi bergambar beramai-ramai. Selepas itu kami ke kantin pula. Makanan tengahari di taja oleh kantin sekolah. Nasi dagang menu kami. 

Selesai makan, masih terus berselfie kat bilik guru pulak.  Terima kunjungan dari anak-anak murid yang memberi hadiah. Terima kasih kepada yang memberikan hadiah.

Sempena hari guru, aku pun balik lambat sebab kereta rosak jadi tumpang Nurul. Sekolah Nurul 1 sesi, jadi balik lambat sikit. Duduk bilik guru bergosip la sekejap.Hehehe...

No comments:

Post a Comment