HANYA AKU...

HANYA AKU...

Sunday 2 March 2014

Tinta Praktikum Part 6

Rasanya hampir 2 minggu aku menulis di blog ini. Teringin menulis tu ada, tetapi keletihan badan dan tuntutan amanah serta tanggungjawab menjadikan akutiada ruang untuk menulis di sini. Praktikum dah selesai 3 minggu, bermakna aku ada 13 minggu lagi. Sekejap jer rasanya masa bergerak. Tup2 dah nak sebulan. 


Selesai tandatangan kehadiran datang dan balik utk bulan Februari...

Semakin jatuh hati dengan tugas menjadi pendidik ini. Sudah mula mendapat keserasian dalam pelaksanaan tugas. Ya, aku akui yang tugas mengajar tidak berakhir di sekolah, di rumah pula masih ada tugas2 sekolah yang menanti untuk di laksanakan. Di sebalik kesibukkan ini, pastinya ada masalah yang datang. Selagi belum parah, aku layankan sahaja apa jua yang berlaku. 

Sekarang, bukan aku mahu menulis tetang masalah yang berlaku tetapi tentang sebuah buku yang aku terlalu teringin untuk memiliki. 


Siapa dia Ahmad Ammar.  Mula-mula heboh tertang kematiannya di FB, aku sendiri tidak tahu siapa dia. Malah mahu view perjalanan tentang hidupnya juga aku tidak mahu. Siapa dia? Pentingkah dia? Sehinggalah pada suatu hari, aku memview video rentetan perjalan adik ini, saudara Ahmad Ammar. Pertama kali menonton, bulu roma serta merta berdiri. Hebat sungguh adik ini sehingga kematiannya di tangisi seluruh pelusuk dunia dan bermulah dari situlah aku cuba mengenali dia dari laman FB yg telah diwujudkan oleh ahli keluarganya. Jauh disudut hati, aku kagumi semangat yang tinggi tentang perjuangnya mengenai Islam. Subhanallah...

Aku kongsikan sinopsis yang aku ambil di internet tentang buku ini. Semoga aku dapat memilikinya dan mengenali lebih lagi siapakah pejuang muda ini. In Shaa Allah...

Ahmad Ammar, sebaris nama yang tidak dikenali semasa hayat, namun menjadi kebanggaan selepas pemergiannya. Tiada yang diinginkan melainkan sebuah syahid. Tiada yang diperlukan selain redha ALLAH dan tiada yang lebih mengujakan selain bertemu bidadari-MU di syurga abadi. Alangkah bertuah ayahanda dan bonda dapat melihat perjalanan akhir anakanda tercinta dengan sebuah pengakhiran yang baik.
Subhanallah... indahnya rencana-MU ALLAH. Benar, ia bukan kebetulan. Engkau pergi ketika membawa misi ALLAH dan Rasul. Moga jannah jua sebagai ganti. Tenanglah adinda Ammar di sana. Tabahlah duhai ibu bapa dan keluarga. Wahai sahabat seperjuangan yang masih dalam kelana ilmu di Turki, jangan patah hati. Perjuangan kita perlu diteruskan. Impian Ammar adalah realiti kita.

No comments:

Post a Comment