HANYA AKU...

HANYA AKU...

Monday 10 February 2014

Tinta Praktikum Part 2



Hari ini hari pertama aku menjadi guru pelatih.  Tidur memang tak nyenyak. Kerap terjaga. Hehehe…Mcm2 yang berlegar dalam kepala. Seawal 6.55 pagi aku dah gerak dari rumah. Akulah orang yang terakhir gerak ke sekolah kerana 2 kawan aku mempunyai jarak yang lebih jauh dari aku. Aku sampai ke sekolah lebih kurang pukul 7.02 pagi. Terus ke pejabat. Selepas menandatangani kehadiran terus aku diarahkan berjumpa pengetua. Selepas bercakap beberapa perkara dengan pengetua, aku terus ke dewan untuk perhimpunan. Nasib baik aku tak di suruh memperkenalkan diri di khalayak ramai. Hari ini ada perasmian pertandingan keceriaan kelas. Pertama kali mendengar lagu negeri Selangor dan lagu sekolah. Selepas perhimpunan, aku berjumpa PK1 untuk urusan jadual. Pada awalnya aku diberitahu untuk mengajar 2 kelas KHB(ERT) dan 1 kelas KHB(PERDAGANGAN) yang membawa kepada 10 waktu. Cikgu PK1 minta aku ambil jadual sebelum aku balik. Seterusnya, aku perlu mencari guru pembimbing aku iaitu Cikgu Nor Faizah Binti Idris. Oleh sebab cikgu tersebut ada kelas, jadi kami berjanji untuk jumpa pada pukul 10.30 pagi. Sedih sebab tiada meja untuk aku. Jadi, aku duduk di meja cikgu ganti yang mengajar pada sesi petang.

Sementara menunggu cikgu Faizah selesai mengajar, aku ke kantin untuk makan dahulu. 
Perbincangan aku dengan cikgu faezah berkaitan HSP, RPT dan PBS. Semua yang berkaitan di pinjamkan kepada aku untuk difotostat. Mengantuk aku tanpa berbuat apa-apa di bilik guru. Menguap sahaja. Ramai juga cikgu yang menjual itu dan ini di bilik guru.

Sebelum balik aku ke bilik PK1 untuk mengambil jadual waktu, sayangnya jadual aku berubah lagi. Cikgu tersebut tak boleh bagi aku mengajar kelas yang hujung kerana pelajarnya susah di kawal. Dia memberi aku ERT tingkatan 4 dan 2 kelas KHB (PERDAGANGAN) ting 2. Semua kelas ini pada sesi pagi.  Jadual rasminya pada hari esok. Aku harap tiada perubahan lagi.  Cabaran baru untuk aku bila lebih ramai pelajar lelaki yang mengambil ERT tingkatan 4 daripada pelajar perempuan.  InsyaALLAH, semuanya dipermudahkan. Yang penting niat. Selesai hari pertama J


Perhimpunan pertama yang mengadakan program ini.





Kagum aku tengok washroom sekolah nie untuk kakitangan dan guru perempuan. Memang cantik.

No comments:

Post a Comment