HANYA AKU...

HANYA AKU...

Thursday 6 February 2014

Refleksi Sem 6...

Alhamdulillah...sem 6 telah berakhir dengan jayanya. Seperti biasa, refleksi diri sendiri di tulis setiap sem. Permulaan sem nie agak slow sikit. Almaklum ler bila cuti lama sangat, bila nak mula sem baru mmg liat sikit. 2 minggu juga aku agak "memau" nak memulakan kuliah dan tugasan. Macam layang-layang putus tali. Bila dapat tugasan, masih dengan sikap suka menangguh. Lama-kelamaan barulah mood sebagai pelajar tu datang. Masalah susunan jadual memang setiap sem akan berlaku. Jadual sem ni setiap hari bermula pukul 8.00 pagi. Tak jadi masalah pun untuk aku bila jadual semuanya pagi. Merunggut pun tidak. Tetap datang awal ke kelas. Sekali-sekala lewat tu, adatlah. Lepas bangun pagi, mandi dan solat subuh...maka bersiaplah aku tuk ke kuliah kalau tiada apa yang aku nak wat. Sebelum sampai kelas, singgahlah mana-mana utk beli sarapan. Bagus jugak kelas pagi, dapat sarapan. Sarapan semestinya penting untuk membekalkan tenaga dalam kelas.

Berkaitan dengan tugasan, ada tugasan individu dan ada banyak tugasan berkumpulan. Tugasan individu untuk matapelajaran KPD dan tugasan amali mingguan subjek Pengurusan Diri. Setiap minggu manjakan diri kat salon. Setiap minggu ke bengkel kayu tuk amali. Syukur jugaklah projek kerja kayu sem ni tak susah sangat. Dapat ahli group yang sempoi. Untuk subjek Reka Cipta, ahli kumpulan juga mempunyai kerjasama yang baik. Suka mencuba sehingga berjaya. Terbaeekk...



Lengkaplah amali rawatan muka, manikur, padikur, solekan asas, guntingan rambut dan projek akhir Beauty Line Project sem ni. 


Selesai juga amali paip dan kayu. Projek akhir menyiapkan dulang kayu.


Projek reka cipta The Electric Gorden juga telah selesai disempurnakan dengan jayanya. Jangan tiru aksi Jafar berdiri atas meja sambil memotong kayu. Hehehe....



Dengan pensyarah dan tenaga pengajar yang lain pula, semuanya baik-baik belaka dan boleh di bawa berunding kalau nak cuti. Oleh kerana aku telah memontengkan diri untuk hadiri kuiz, sebagai balasan tiada ulangan kuiz tetapi dapat tugasan tambahan berkumpulan secara berpasangan dengan kawan-kawan yang sama-sama tak hadirkan diri. Hehehe....

Dengan kawan-kawan pula, so far sem ni xde masalah besar dengan sesiapa. Mengumpat secara tak sengaja tu memang selalulah berlaku. Kalau ada big problem sangat pun, aku suka mengambil langkah "silent, wat tak tahu, ada aku kesah, lantaklah", yang penting perut aku kenyang. Hahahaha...



Dengan diri sendiri pula, sepanjang berada di TM aku baik-baik aje. Selalu kena hujan bila balik kelas. Ada jugak kadang-kadang sangkut dalam hujan semasa nak ke kelas. Terpaksalah duduk di tepi kedai kosong sehingga hujan teduh dan seterusnya ke kelas. Kawan-kawan rumah selalu jadi orang yang tolong ambilkan tuala mandi bila aku dah basah kuyup. Terima kasih kawan-kawan. Sem ni jugaklah paling kerap aku makan maggie. Selain sebab malas nak jejak tanah, malas nak masak pape, dan berjimat. Maggie jadi teman setia. Kadang-kadang makan berjemaah dengan ahli-ahli rumah sewa. Paling bagus rommate aku sbb dia langsung tak de koleksi maggie macam kami. Bukan tak makan maggie, tp sedia maklum dengan bahayanya mee segera.

Ada 1 peristiwa pada sem ini yang betul2 terkesan dalam diri aku. Allah Maha Mengetahui. Allah Maha Membantu. Ada 1 hari nie, selepas aku selesai edarkan flyers dengan kawan aku di PT untuk 1 program kami yang bakal dimulakan, selesai kerja tersebut di bawah panahan cahaya matahari yang terik, aku ada 1 perkara lain yang perlu diselesaikan di kampus baru. Sesampai aku di kampus baru, tayar motor pun pancit. Aku guna tayar jenis tiubless, jadi paham-pahamlah macam mana jadinya bila pancit. Jadi, aku terpaksa batalkan niat tuk selesaikan 1 tugasan di kampus baru itu. Berpatah balik ke kampus lama. Panahan terik cahaya matahari ketika itu hanya Allah sahaja yang tahu. Tak de siapa pun yang sudi berhenti membantu aku. Maka, tanpa di sangka-sangka ada 2 orang pegawai keselamatan UPSI yang memotong aku. Sedih gak aku sebab mereka adalah staf USPI. Dan selepas mereka, ada seorang lagi pegawai keselamatan UPSI yang lalu. Tapi ketika ini En tu minta aku berhenti. Dia tawarkan diri untuk menukar motor, dalam keadaan kepala yang dah panas, aku setuju. En tu namanya En Idris berdasarkan nama yang disulam pada baju uniformnya. Dia bawakkan motor aku sehingga ke bengkel. Aku rasa terhutang budi dengannya. Terima kasih sangat-sangat kerana membantu. Ketika itu cuaca panas sangat terik. Alhamdulillah, Allah hantar pertolongan dengan tidak disangka untuk membantu aku. 

Result pun dah diketahui. Maka, berakhirlah sem 6 dengan berbekalkan kecekalan dan ketabahan diringi doa dari orang-orang tersayang tanpa putus. Alhamdulillah...Selepas ini bersiap sedia untuk bergelar guru pelatih. Selamat sejahtera cikgu. 

No comments:

Post a Comment