HANYA AKU...

HANYA AKU...

Monday 15 April 2013

Selamat Hari Lahir Ayah~~~

Hari ini, aku tahu darah yang mengalir dalam tubuh badan aku adalah sebahagiannya milik ayah, tulang yang membentuk diri ini juga sebahagiannya milik ayah...nadi yang berdenyut juga ada mewarisi ayah...Ayah yang sangat2 aku sayang walaupun aku tak pernah sekali pun memanggil namanya...Tetapi, aku sangat2 berbangga kerana menjadi anaknya...Sangat berbangga...Seorang ayah yang cukup tabah dan baik...Bertanggungjawab pada isteri dan anaknya kerana tidak mahu kami hidup dalam kesusahan...Mengorbankan masanya demi rezeki yang halal...Sanggup menumpang lori utk balik ke kg melihat anak dan isteri dan menumpang lori itu semula keesokkan harinya...Demi tanggungjawab, demi nafkah kepada keluarga...Tidak pernah merotan mahupun memarahi anak-anaknya...Dan anak-anak sangat hormat padanya...Dimana aku tahu semua ini???Arwah mak lang...Org yg selalu bercerita siapa ayah aku dimatanya...Dari situ aku tahu ayah aku seorang ayah yang cukup hebat...

Meskipun ayah pergi terlalu awal sebelum aku sempat merasa kasih sayangnya, aku tahu Allah ambil hambaNya yang Dia sayang...Aku tak pernah lupakan ayah...Doa dari seorang anak adalah penghubung antara 2 dunia yang berbeza...Saya akan sentiasa hantar hadiah untuk ayah.  Setiap hari selagi nyawa saya Allah pinjamkan...Saya rindu nak kunjungi pusara ayah, saya rindu nak basuh pusara ayah, saya rindu nak cat pusara ayah, saya rindu nak bercakap dengan ayah setiapa kali saya datang menziarahi pusara ayah, saya rindu nak cakap "ayah, saya balik dulu" setiap kali saya nak balik dari mengunjungi pusara ayah...Saya akan bgth ayah, "ayah, anak ayah akan jadi cikgu 1 hari nanti"...Saya nak ayah bangga ada anak macam saya...Saya janji tuk jaga mak utk ayah..Cinta hati mak sepanjang hayat adalah ayah.  Mak tak pernah bagitahu apa yang ayah pesan pada mak sebelum ayah pergi dulu.  Mak org terakhir yang ada dengan ayah..Setiap hari mak ingat ayah...Cinta mati seumur hidupnya...Mak temui bahagia bila mak dengan ayah...

Walaupun sekalipun saya tak pernah raikan hari jadi ayah, tapi saya sangat berbangga bila tarikh lahir saya sama bulan dengan ayah...Sedikit sebanyak, sikap ayah mungkin sama dengan saya...Saya bangga jadi anak ayah...Saya bersyukur jadi anak ayah...Saya sayang ayah sangat2 mcm saya sayang mak...Selamat hari lahir ayah....Al-Fatihha...



Luluh hatiku yang sayu
Menatap wajahmu tenang dalam lena
Kasih zahirkan laku
Sedangkan bibirku jauh dari lafaznya

Dan raut tuamu membekas jiwaku
Meredakan rindu mendamaikan kalbu
Tak mungkin kutemu iras sentuhanmu
Biarpun kuredah seluruh dunia
Mencari gantimu

Betapa sukarnya menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanya sekadar
tingkah
Cuma ungkapan kebisuan yang
melindungkan kalimah rahsia

Masih kubiarkan waktu
Melarikan lafaz kasihku padamu

Mengapakah sukar menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanyalah sekadar
tingkah
Cumalah ungkapan bisu kalimah rahsia

Apakah yang hilang andai dilisankan
Bait penghargaan penuh kejujuran
Tak mungkin terlihat cinta yang merona
Jika hanya renungan mata yang bersuara
Bukan tutur kata

Tiada lagi ertinya pengucapan
Andai akhir nafas di hujung helaan
Sebelum mata rapat terpejam
Usah biar kehilangan
Menggantikan lafaz yang tersimpan

No comments:

Post a Comment